IMPROVING EARLY CHILDHOOD COGNITIVE ABILITIES THROUGH HAND MOVEMENT METHOD
DOI:
https://doi.org/10.22460/empowerment.v10i2p168-177.2729Keywords:
Non Formal EducationAbstract
The purpose of this study was to examine how early childhood cognitive ability development occurs in case 1) Memory 2) Recognize numbers and their sequences, and 3) Application of educational materials in everyday life. The research method and approach are qualitative descriptive, with data collection instruments including observation sheets, interviews, attitude scale questionnaires, and documentation studies. Qualitative analysis was used to supplement descriptive statistical analysis. Ten individuals participated in the research, six (six) boys and four (four) girls from group B TKQ Mutiara Qolbu Cihampelas West Bandung Regency. The research revealed that: 1). The use of hand movement method can help children improve their memory. This is evident in the increasing amount of food and drink that the child recalls. Initially, the child could recall only three materials adab eating and drinking in two weeks. After two weeks, the child could recall six materials. 2) Children can recognize numbers and classify movements according to direction, whereas previously the child was restricted to knowing the numbers and the order of movement. 3) The child can recall previously taught material but has been unable to apply it in his daily life. The study's findings indicated that hand movement method was effective at improving early childhood cognitive abilities. This study suggests that when combined with learning media, repetition, and habituation at home with parents, hand movement method may be more effective. Along with being easily remembered, the material can also be applied optimally on a daily basis.Keywords: early childhood, hand movement method, cognitive abilitiesAbstrakPenelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk melihat bagaimana perkembangan kemampuan kognitif anak usia dini dalam hal 1). Daya ingat, 2). Mengenal angka dan urutan, serta 3). Pengaplikasian materi dalam kehidupan sehari-hari. Metode dan pendekatan penelitian yang diambil adalah deskriptif kualitatif, di mana lembar observasi, wawancara, angket skala sikap, dan studi dokumentasi menjadi instrument dalam pengumpulan datanya. Data dianalisis secara kualitatif yang dilengkapi dengan analisis statistik deskriptif. Subjek penelitian berjumlah 10 (sepuluh) orang, yang terdiri atas 6 (enam) orang anak laki dan 4 (empat) orang anak perempuan di kelompok B TKQ Mutiara Qolbu Cihampelas Kabupaten Bandung Barat. Dari hasil analisis data ditemukan bahwa 1). Penggunaan metode gerakan tangan dapat meningkatkan daya ingat anak, hal ini dapat dilihat dari bertambahnya materi adab makan dan minum yang diingat anak. Yang asalnya anak hanya mampu mengingat 3 (tiga) materi adab makan dan minum dalam dua minggu menjadi 6 (enam) materi dalam dua minggu. 2) Anak dapat mengenal angka dan mengurutkan gerakan sesuai arahan, dimana pada awalnya anak masih terkendala dalam mengenal angka dan urutan gerakannya, 3) Anak dapat mengingatkan orang sekitar materi yang telah diajarkan, namun belum dapat mengaplikasikan materi tersebut dalam kehidupan sehari-harinya. Implikasi dari penelitian ditemukan bahwa metode gerakan tangan mampu mengembangkan kemampuan kognitif anak usia dini. Rekomendasi dari penelitian ini adalah metode gerakan tangan akan lebih efektif apabila disertai dengan media pembelajaran, dilakukan pengulangan, dan pembiasaan di rumah bersama orang tua, sehingga selain materi dapat diingat dengan baik, dapat juga diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari dengan optimal..Kata Kunci: Kemampuan kognitif, metode gerakan, anak usia diniReferences
Aripin, U., Setiawan, W., Hendriana, H., & Masruroh, A. A. (2020). ASGAR (Animasi Software Geogebra Dan Alat Peraga) untuk Mendukung Proses Pembelajaran Matematika di Kelas. Jurnal SOLMA, 9(2), 354–360. https://doi.org/10.22236/solma.v9i2.3975
Borman, R. I., & Erma, I. (2018). Pengembangan Game Edukasi Untuk Anak Taman Kanak-Kanak (Tk) Dengan Implementasi Model Pembelajaran Visualitation Auditory Kinestethic (Vak). JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 3(1), 8–16. https://doi.org/10.29100/jipi.v3i1.586
Burhan, B. (2020). Social Research Methods. Kencana.
Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1 No.1, 81–96.
Juliana, J. (2018). Upaya Meningkatkan Daya Ingat Anak Menghafal Hadits melalui Metode Gerakan. Aá¹fÄlunÄ: Journal of Islamic Early Childhood Education.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini.
Khadijah, K., & Amelia, N. (2020). Asesmen Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini.
Lestari, S., & Wahyono, I. (2019). Peran Ppl Dalam Implementasi Kegiatan Kokurikuler Menghafal Surat-Surat Pendek Al-Qur’an Melalui Metode Gerakan Tangan Di Sdn 1 Genteng Wetan Banyuwangi. Abdi Kami, 1(2), 78–87.
Malikah, F., & Rohinah. (2019). Penerapan Metode Gerakan untuk Menghafal Hadis pada Anak. Jurnal Ilmiah, 1, 1–10.
Mauli, G. R., Ardiana, N., & Lubis, R. (2020). … Penggunaan Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinestic (Vak) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Tematis Siswa Di …. … (Mathematic Education Journal), 3(3), 28–34.
Miftahillah, N. dan. (2019). Penggunaan Metode Gerakan Tangan Dapat Menghafal Asmaul Husna Pada Kelompok A Di RA Al Qodiri Wates Legok Pasuruan. Proceedings of The 3nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education (AICIED), 330–340.
Mu’min, S. A. (2013). Teori Pengembangan Kognitif Jian Piaget. Jurnal AL-Ta’dib, 6(1), 89–99.
Mulyani, S. (2020). Analisis Kesulitan Pemecahan Masalah Pada Materi Perbandingan Berdasarkan Ranah Kognitif Revisi Taksonomi Bloom. Syntax Idea, 2(3).
Nasihah, S. (2018). Peningkatan Hafalan Surah Al Kafirun Melalui Metode Gerak Kinestetik Di Paud Berbasis Aqidah Islam (Bai) Khoiru Ummah Meteseh Kec. Tembalang Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi.
Nonik, N. N., Raga, I. G., & Murda, I. N. (2013). Penerapan Metode Demonstrasi dengan Media Kartu Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Kelompok A di PAUD Widya Dharma Bondalem Tejakula. Undiksha.
Purnama S, Pratiwi H, S. P. (2020). Penelitian Tindakan Kelas untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Remaja Rosda Karya.
Rahmiy, K. (2020). Penerapan Metode Isyarat Tangan Dalam Pembelajaran Menghafal Dan Mengartikan Al-Qur’an. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1), 60–73.
Rochmah, S. N., Swandhina, M., & Maulana, R. A. (2020). Child Gesture as a Form of Non-Verbal Communication. 410(Imcete 2019), 293–295. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200303.071
Rukanda, N. (2020). Efforts to Stimulate Entrepreneurship Character for Early Childhood through Innovative Learning Methods Based on Science, Technology, Engineering, Art, and Math (STEAM). Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.5369
Salamah, U. (2018). Pengajaran Menggunakan Metode Kaisa Dalam Menghafal Al Quran Pada Anak. Journal TA’LIMUNA, 7(2), 124. https://doi.org/10.32478/talimuna.v7i2.186
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D.
Tasliyah, L., Nurhayati, S., & Nurunnisa, R. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini Melalui Ape Kids ‘ N Kit. 3(4), 307–314.
Teguh, J. (2020). Metode Menghafal dan Memahami al-Qur ’ an bagi anak usia dini melalui Gerakan Isyarat ACQ Pendahuluan.
Tellier, M., & Tellier, M. (2008). pelajar. Dua puluh anak Prancis (usia rata-rata 5; 5) mengambil bagian dalam percobaan. Mereka harus belajar delapan. 2, 219–235.
Widiartha, K. D. R. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinestetic Berbantuan Mutimedia Interaktif Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 145. https://doi.org/10.23887/jppp.v2i2.15396
Yuli, A. K. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Visual, Auditory, Kinestethic Berbantuan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Konsep Bilangan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 344–352.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.
The copyright of the accepted article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.