IMPROVING SANTRI'S ENTREPRENEURSHIP MOTIVATION THROUGH PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH ENTREPRENEURSHIP TRAINING

Authors

  • Dina Fitriana IKIP SILIWANGI
  • Sri Nurhayati IKIP SILIWANGI

DOI:

https://doi.org/10.22460/empowerment.v13i2.2867

Keywords:

Problem-Based Learning, Entrepreneurship Training, Santri

Abstract

The purpose of this study is to determine how to improve santri's motivation for entrepreneurship and to examine the impact of entrepreneurship motivation training in salafiah santri using a Problem Based Learning approach. The technique and methods utilized in this study are qualitative with descriptive methods. The research was done in salafiah pesantren in Cimahi City, and the subjects were six santri individuals who had previously attended training or had never attended. Data collecting techniques include observing, interviewing, and documenting. According to the data analysis, there has been a considerable growth in entrepreneurial motivation and interest in starting a business. From the research findings it can be concluded that conducting entrepreneurship training for students will significantly assist them in starting a successful business and increasing their confidence as entrepreneurs.

References

Alvika Meta Sari, Suratmin Utomo, A. S. R. (n.d.). Peningkatan Motivasi Berwiraswasta Santri Pondok Pesantren Melalui Pelatihan Kewirausahaan.

Arifin, Z. (2015). Kepemimpinan Kiai Dalam Ideologisasi Pemikiran Santri Di Pesantren-Pesantren Salafiyah Mlangi Yogyakarta. Inferensi, 9(2), 351. https://doi.org/10.18326/infsl3.v9i2.351-372

Budy, D. A. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dan Motivasi Kewirausahaan Terhadap Keterampilan Berwirausaha Mahasiswa Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta. Journal for Business and Entrepreneur, 1(1), 7–22.

Hadiyati, E. (2011). Kreativitas dan Inovasi Berpengaruh Terhadap Kewirausahaan Usaha Kecil. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 13(1).

heryenzus. (2017). Prodi Manajemen, Universitas Putera Batam. Jim Upb, 5(1), 119–134.

Indriyatni, L., Wahyuningsih, P., & Budi, A. (2015). Pengembangan Model Pelatihan Kewirausahaan Untuk Perempuan Pengangguran di Kabupaten Demak. Jurnal Aplikasi Manajemen, 13(2).

Jailani, M. (2019). Hubungan Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Motivasi Anak Untuk Berwirausaha. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 14(1), 35–42. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v14i1.835

Krisnaldly, Ahmad Syukri, Sintia Sulistyani, sulaiman, S. (2020). Tridharma manajemen. Efisiensi Meningkatkan Barang Habis Pakai Guna Meningkatkan Kas Dan Menejemen Keuangan Yang Baik, 1(2), 56–66.

Muhtarom, M., Nizaruddin, N., & Zuhri, M. S. (2017). Pelatihan Kewirausahaan Di Universitas Pgri Semarang. E-Dimas, 8(1), 104. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v8i1.1379

Nara, S. dan. (2016). Membangun Motivasi Berwirausaha Bagi Santri. September, 79.

Nurikasari, F. (2016). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, kreativitas, dan motivasi berwirausaha terhadap minat berwirausaha pada mahasiswa pendidikan ekonomi universitas kanjuruhan Malang. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 1, 1–10.

Purnomo, B. R. (2017). Efektivitas Pelatihan Kewirausahaan Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Motivasi Berwirausaha Pada Penyandang Tunarungu. Ekspektra, 1(1), 21–30. https://doi.org/10.25139/ekt.v1i1.85

Sinarasri, A., & Hanum, A. N. (2012). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Terhadap Motivasi Kewirausahaan Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Unimus Di Semarang). Lppm Unimus, 342–352.

Sobandi, B. (2004). Model Pembelajaran Kewirausahaan Sablon dalam Menumbuhkan Minat Wirausaha Santri di Kecamatan Cisalak Kabupaten Subang.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D.

Suyanto, M. A., & Gorontalo, U. (2018). Pengaruh Komunikasi Interpersonal antar Pegawai terhadap Efektifitas Kerja Pegawai pada Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (Bappeda) Kabupaten Bone Bolango.

Tim penyusunan pusan bahasa. (2002). KBBI.

Downloads

Published

2024-12-14