PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA ULAR TANGGA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS V
DOI:
https://doi.org/10.22460/p2m.v11i2.5138Keywords:
Problem Based Learning (PBL), Learning Outcomes, ScienceAbstract
This research aims to determine the difference in average student learning outcomes before and after using the problem based learning model in science and science learning and improving student learning outcomes by using the problem based learning model assisted by snakes and ladders media in class V of SDN 4 Bantrung in the 2023 academic year/ 2024. The reason for choosing class V was because researchers found that the learning outcomes of class V students were below the KKTP. Data collection techniques in this research used the normality test, paired sample t test, N-gain test. The research results before learning the average score obtained was 45.1 and after learning students got an average score of 76.3. The results of the paired sample t test showed a significance value of 0.001, so it can be concluded that there is a significant difference. In the n-gain test, the value obtained was 0.57 or 0.57 > 0.7, so the n-gain criterion obtained was high.References
Ariyani, B., & Kristin, F. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.36230
Baiquni, I. (2016). Penggunaan Media Ular Tangga Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jkpm, 01(02), 193–203. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/jkpm/article/view/1187
Book, F. T., & Belajar, H. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TGT BERBASIS MEDIA FTB Ichda Nurul Marlita Universitas Muria Kudus , Indonesia Siti Masfuah Universitas Muria Kudus , Indonesia Lovika Ardana Riswari Universitas Muria Kudus , Indonesia Abstrak Al-Madrasah : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Al-Madrasah : Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. 7(4). https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2683
Djo, K. (2021). Penerapan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(1), 32–38.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. CV PUSTAKA SETIA.
Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Ghalia Indonesia.
Indiyanti, C. E., & Ardianti, S. D., Masfuah, S. (2023). Implementasi Model Problem Based Learning Berbasis Edutainment Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Sd. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08 Nomor 0(September).
Khamdun. (2015). Media Pembelajaran IPA Berbasis Alam Untuk SIswa Tunanetra Dalam Penidikan Karakter. Seminar Nasional Pendidikan Sains V, November, 524–532.
Lestari, S., Masfuah, S., & Oktavianti, I. (2023). Model Problem Based Learning Berbantuan Diorama Bulusan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 7(1), 90–97.
Lutfiana, A. A., Rondli, W. S., & Artikel, S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Bolnet terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas VI SDN Jembulwunut Kecamatan Gunung Wungkal Kabupaten Pati. 1(1).
Masfuah, S. (2016). Pictorial Riddle Melalui Pembelajaran Attention, Relevance, Confidence, Satisfaction (Arcs) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Motivasi Berprestasi Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 104–110. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.563
Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Socio Scientific Issues. Edukasi, 10(2), 179–190.
Pendidikan, J. (2024). Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi. 11(4), 1940–1950.
Rusman. (2012). Model-Model Pembeljaran Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua. PT RAJA GRAFINDO PERSADA
Rusman. (2013). Model-Model Pembelajaran ; Mengembangkan Profesionalisme Guru. Rajawali Pers.
Sari, I. N., Ardianti, S. D., & Khamdun, K. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media PSA (Panggung Siklus Air) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 302–310. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.539
Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu. PT. Bumi Aksara.
UNDANG UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. (2003). undang-undang republik indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Demographic Research, 49(0), 1-33 : 29 pag texts + end notes, appendix, referen. bisnis ritel - ekonomi
Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 2(1), 68–73. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728