PENINGKATAN PENGETAHUAN DAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA FANTASI SISWA MTs MELALUI PENDEKATAN INDUKTIF

Suhud Aryana

Abstract


This research is a quasi-experimental research which aims to examine the knowledge and skills of writing fantasy stories between MTs students who use the Inductive approach with ordinary learning. Researchers accept the condition of the subject as it is. In instrument trial calculations and data processing using Microsoft Excel and SPSS 24 programs. The results showed: (1) The knowledge ability of writing fantasy stories of MTs students whose learning uses an inductive approach is better than those using ordinary learning with an average of 66.98 (experimental class) and 51.40 (control class); (2) The ability of MTs students to write fantasy stories whose learning uses the inductive approach is better than those who use ordinary learning with an average of 74.30 (experimental class) and 53.60 (control class); (3) There is a very strong association between knowledge skills and fantasy story writing skills with a Q value of 0.80; (4) The difficulties experienced by students in completing questions and practical assignments in writing fantasy story texts were generally in the indicators of improving fantasy stories in terms of diction, dialogue sentences, and punctuation errors.

Keywords


Inductive Approach, Knowledge and Skills of Fantasy Story Texts

Full Text:

PDF

References


Aisyah, A. (2016). Studi literatur: Pendekatan induktif untuk meningkatkan kemampuan generalisasi dan self confident siswa SMK. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika), 2(1), 1-12.

Amalia, K., & Harta, I. (2017). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Induktif (PTK Siswa Kelas VIIC Di SMP Muhammadiyah 5 Surakarta) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Apsari, Y. (2017). English Curriculum Analysis. Bandung: Revisi Penerbit.

Febriyanti, A. L., Harsiati, T., & Dermawan, T. (2017). Pengembangan instrumen asesmen menulis kreatif cerita fantasi untuk siswa kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(10), 1399-1408.

Heriawan, A., & Darmajari & Sanjaya, A. (2012). Metodologi Pembelajaran Kajian Teoritis Praktis. Banten: LP3G.

Indah, N. P. (2017). Penerapan model induktif dengan media gambar silluet dalam pembelajaran menulis teks cerita pendek. Semantik, 6 (1), 25-36.

Ningrum, I. T. H. M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching Dengan Teknik Guided Writing Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Cerita Fantasi Siswa Kelas Vii B Smpn 1 Jelbuk. Skripsi. Universitas Jember.

Puspandari, I., Praja, E. S., & Muhtarulloh, F. (2019). Pengembangan bahan ajar dengan pendekatan induktif untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 307-318.

Rahmawati, F. (2011). Pengaruh pembelajaran geometri dengan pendekatan induktif. EDUMATICA| Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (2), 73-79.

Rostikawati, Y., Ahmadi, Y., & Zenab, A. S. Menulis karya ilmiah dengan pendekatan neuro-linguistics programming (NLP) pada mahasiswa. Diglosia. 2 (2). 21-31.

Saputri, V. (2017). Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Model Mind Mapping Kelas Vii-2 SMP Negeri 21 Batanghari Tahun Ajaran 2017/2018. Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Model Mind Mapping Kelas Vii-2 SMP Negeri 21 Batanghari Tahun Ajaran 2017/2018.

Sumaryati, E. (2013). Pendekatan induktif-deduktif disertai strategi think-pair-square-share untuk meningkatkan kemampuan pemahaman dan berpikir kritis serta disposisi matematis siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 26-42.

Wulandari, T. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Media Gambar Terhadap Keterampilan Menulis Puisi (Penelitian Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Giripurno 1 Kecamatan Borobudur Kabupaten Magelang) (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Zuhara, E. (2015). Efektivitas teknik sosiodrama untuk meningkatkan komunikasi interpersonal siswa (penelitian kuasi eksperimen kelas X di SMA Kartika Siliwangi 2 Bandung Tahun Ajaran 2013/2014). JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 80-89.




DOI: https://doi.org/10.22460/semantik.v9i2.p115-124

Article Metrics

Abstract view : 22 times
PDF - 24 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.