PENGARUH METODE EVERYONE IS TEACHER HERE TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS TEKS PIDATO SISWA KELAS X SMA AL-QONAAH TAHUN PELAJARAN 2016/2017

Trisnawati Trisnawati

Abstract


Abstract

This study aims to determine the effect on the method of everyone is teacher here on the ability to write text speech of students of grade X SMA Al Qona'ah. With a population of 55 students in 2 classes with the number of students X1 30, and X2 25 students. class X1 as the experimental class by using the method is everyone is teacher here, and X2 as the control class by using the lecture method in the learning process. Instruments in this study are the politeness of ideas, content with themes, diction or word choice, the effectiveness of the sentence, completeness of the speech framework, and conformance with the EYD. The results of writing speech text using the method of everybody is teacher here in the experimental class get an average value of 81.67, with the highest value 93 and the lowest value 68. Mode 75.25, median 85 and deviation standard 7.58, while the ability to write the speech texts using the lecture method obtained an average score of 72.22, with the highest score of 80 and the lowest score of 60. Mode 73.5, median 72.5 and standard deviation of 5.96. Based on the results of hypothesis testing obtained that tcount 2.707 ≥ ttable 2,007, meaning that t count larger than t table H0 rejected (there is influence) with significant level α0,05. Thus it can be concluded that there is a positive effect of using the method of everyone is teacher here on the ability to write speech texts on students of grade X SMA Al Qona'ah.

Keywords: the method of everyone is teacher here and writing text of speech

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh  pada metode everyone is teacher here terhadap kemampuan menulis teks pidato siswa kelas X SMA Al Qona’ah. Dengan populasi sebanyak 55 siswa dalam 2 kelas dengan jumlah siswa X1 30, dan X2 25 siswa. kelas X1 sebagai kelas eksperimen dengan menggunakan metode everyone is teacher here,dan X2 sebagai kelas kontrol dengan menggunakan metode ceramah dalam proses pembelajarannya. Instrumen dalam penelitian ini yaitu kesantunan gagasan, isi dengan tema,diksi atau pilihan kata, keefektifan kalimat, kelengkapan kerangka pidato, dan kesesuaian dengan EYD. Hasil penelitian menulis teks pidato dengan menggunakan metode  everyone is teacher here pada kelas eksperimen mendapatkan nilai  rata-rata  81,67,  dengan nilai tertinggi  93 dan nilai terendah 68. Modus 75,25,median 85 dan standar deviasi 7,58, sedangkan kemampuan menulis teks pidato dengan menggunakan metode ceramah mendapatkan nilai rata-rata 72,22, dengan nilai tertinggi 80 dan nilai terendah 60. Modus 73,5, median 72,5 dan standar deviasi 5,96. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis diperoleh bahwa thitung 2,707≥ ttabel 2,007,artinya thitung lebih besar dari ttabel H0 ditolak (terdapat pengaruh) dengan taraf signifikan α0,05. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh positif penggunaan metode everyone is teacher here terhadap kemampuan menulis teks pidato pada siswa kelas X SMA Al Qona’ah.

Kata kunci: Metode everyone is teacher here dan menulis karangan teks pidato

Keywords


Metode

References


Riduwan. 2011. Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sudjana. 2004. Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Subana & Sudrajat. 2001. Statistika Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Tarigan, H.G. 2008. Menulis Sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.




DOI: https://doi.org/10.22460/s.v7i1p%25p.686

Article Metrics

Abstract view : 79 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 40 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.