PENGGUNAAN METODE THINK TALK WRITE (TTW) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA KELAS VIII–F SMP NEGERI 1 RANCAEKEK

Authors

  • Lien Herlina SMP Negeri 1 Rancaekek Kabupaten Bandung

DOI:

https://doi.org/10.22460/p2m.v8i2p%25p.2469

Keywords:

Think talk write Model, Indonesian, learning outcomes

Abstract

The focus problems of this study is the result of students learning process in Bahasa Indonesia subject still low. From the first study in this class is found some indicator that the students are low especially in the result of Bahasa Indonesia lesson. The purpose of this study is to find how to improve students learning result in Poetry Material Especially in Bahasa Indonesia lesson using Think talk write   Learning Model. The subject of this study is VIII-F Grade at SMP Negeri 1 Rancaekek. They are 24 students include. There are two cycle in this study. Based on the result of this study in cycle 1 the students who got the KKM Score is 32 %. While in the result of cycle 2 is 90 % the students who got KKM score. So that the result of this study using Think talk write   model is success. 

Author Biography

Lien Herlina, SMP Negeri 1 Rancaekek Kabupaten Bandung

Nama                    : Lien HerlinaNip                         : 19630913 198512 2 002Unit Kerja            : SMP Negeri 1 RancaekekNomor KTP         :3204285309630001NPWP                   :68.716.492.1-444.000Alamat                  : Jl. Teratai II no 27 Blok 2 Bumi Rancaekek Kencana Kabupaten Bandung

References

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta : Depdiknas.

Depdiknas. (2006). Permen Nomor 19 Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2006). Permen Nomor 22 Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Wardani, IGAK, dkk. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Wardani, IGAK, dkk. (2017). Pemantapan Kemampuan Profesional (PKP) –PGSD. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Alfi Irsyad Ibrahim & Fita Nurmalasari. (2012). Mini Book Master Bahasa Indonesia. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Penerbit Alfabeta

Suharsimi Arikunto. (2007). Prosedur Pendekatan Praktek. Jakarta: PT.Rineka Cipta

Gie, The Liang. (2002). Terampil Mengarang. Yogyakarta: Andi.

Hakim, Arief. (2005). Kiat Menulis Artikel di Media dari Pemula Sampai Mahir. Bandung: Nuansa Cendekia.

Hartono, Bambang. (2003). Kajian Wacana Indonesia. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Ibrahim, R. dkk. (2006). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Irawan, Aguk. (2008). Cara Asyik menjadi Penulis Beken. Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.

Marhiyanto, Bambang. (2004). Pintar Bahasa Indonesia untuk SMP Kelas 1, 2, 3. Surabaya: Gita Media Press.

Masri, R. Sareb. (2007). How to Write. Bandung: Kolbu.

Maulana. (2005). Peningkatan Menulis Iklan dengan Metode Latihan Terbimbing pada Siswa Kelas II B SMP Cinde Semarang Tahun Ajar 2004/2005. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Nasution. (2004). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Santoso. W. J. 2000. Iklan Rokok: Kajian Struktural dan Pragmatis. Tesis. Yogyakarta: Universitas Gajahmada.

Soewandi. (2000). Iklan Layanan Masyarakat: Sebuah Aspek-aspek Penggunaan Bahasa. Skripsi. Universitas Diponegoro.

Published

2021-11-30