DAMPAK NOMOPHOBIA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ratih Wulan Ramadhani Universitas Muria Kudus
  • Ratri Rahayu Universitas Muria Kudus
  • M. Syafruddin Kuryanto

DOI:

https://doi.org/10.22460/p2m.v8i2p97-106.2492

Keywords:

Learning Motivation, Nomophobia, Elementary School Students, Smartphone

Abstract

This study aims to determine the impact of nomophobia on student motivation in Dukuh Waringin Village RT 01 RW 02 Dawe District, Kudus Regency. The problem analyzed in this study is related to the impact of nomophobia on students’ learning motivation. This study used qualitative methods and there were 15 informants consisting of 5 students, 5 parents, and 5  siblings. Data collection techniques in this study used observations, interviews, and documentation to determine the impact of nomophobia on learning motivation. The results of this study are elementary school students who experience nomophobia in the village of Dukuh Waringin RT 01 RW 02 Dawe District, Kudus Regency has low learning motivation. Students' motivation to learn decreased after they often played smartphones. 

References

Ameliola, S., Nugraha, D. H. (2013). Perkembangan media informasi dan teknologi terhadap anak dalam era globalisasi. Malang: Universitas Brawijaya

Asif & Farid. (2017). Hubungan tingkat kecanduan gadget dengan gangguan emosi dan perilaku remaja usia 11-12 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6 (2): 148-157.

Bakar, R. (2014). The effect of learning motivation on student’s productive competencies in vocational high school, West Sumatra. International Journal of Asian Social Science, 4(6), 722-732.

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gagya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Vol 5. No 2.

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Jurnal. 5 (2): 93-196.

Fadzil, N. (2016). The level of tolerance sanctioning children using gadgets by parents lead to nomophobia; early age gadgets exposure. International Journal of Arts and Science. 9 (2): 615-622.

Hilwa, D. (2018). Hubungan antara perilaku implusif dengan kecenderungan nomophobia pada remaja. Skripsi: Universitas Islam Negeri Sunan Ampel

Idzhar, A. (2016). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Office. 2 (2): 34-41.

Ismanto. (2017). Pemanfaatan smartphone android sebagai media pembelajaran bagi guru SMA Negeri 2 kota Pekanbaru. Jurnal Untukmu Negeri Vol. 1 No 1

Irnawaty. (2019). Smartphone addiction pada mahasiswa pendidikan sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi. 2 (1): 41-46.

Jocom, N. (2013). Peran smartphone dalam menunjang kinerja karyawan bank Prismadana. Journal Acta Diurna. 1 (1): 1-24.

Kenny, M. dan Pon, B. (2011). Structuring the smartphone industry: is the mobile internet os platform the key?. Journal of Industry, Competition and Trade. Volume 11, pp 239-261

King, Anna L. S., Valenca1, Alexandre M., Silval, Adriana C., Sancassiani, F., Machado, S., & Nardi, Antonio E. (2014). Nomophobia: Impact of Cell Phone Use Interfering with Symptoms and Emotions of Individuals with Panic Disorder Compared with a Control Group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28-35

Mandias, G. (2017). Analisis pengaruh pemanfaatan smartphone terhadap prestasi akademik mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas Klabat. Cogito Smart Journal. 3 (1): 83-90.

Mariskhana, K. (2018). Dampak media sosial dan gadget terhadap motivasi belajar. Jurnal Perspektif. 16 (1): 62-67.

Masya, H. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku gangguan kecanduan game online pada peserta didik kelas X di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3 (1): 103-118.

Mayasari, L. (2012). Tidak Bisa Jauh dari Ponsel? Anda Mungkin Menderita Nomophobia. Diunduh pada 20 September 2020 dari Detik Health:

http://health.detik.com/read/2012/09/21/175751/2030251/763/tidakbisajauh-dari ponsel-anda-mungkinmenderita-nomophobia

Mendoza, Jessica., Pody, Benjamin., Lee, Seungyeon., Kim, Minsung., MmcDonough. (2018). The Effect of Cellphones on Attantion anad Learning: The Influences of time, distraction and nomophobia. Computers in Human Behavior: 52-60.

Monika, M., & Adman, A. (2017). Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 110-117.

Muyana, S., & Widyastuti, D. A. (2017). Nomophobia (No-Mobile Phone Phobia) Penyakit Remaja Masa Kini. Prosiding Seminar Nasional Peran Bimbingan Dan Konseling Dalam Penguatan Pendidikan Karakter, 280-287.

Nisrinafatin. (2020). Pengaruh Game Online Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Edukasi Nonformal, 2 (4): 115-122.

Novitasari & Khotimah. (2016). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai, 5 (3): 182-186.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru Dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik. Brebes: Jurnal Kependidikan. Vol. 5, No. 2

Palupi, R. (2014). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2).

Pitaloka. (2013). Perilaku konsumsi game online pada pelajar: Studi Fenomenologi tentang Perilaku Konsumsi Game Online Pada Pelajar di Kelurahan Gemolong, Kabupaten Sragen tahun 2013. SOSIALITAS: Jurnal Ilmiah Pend. Sos Ant, 3 (1): 1-12.

Pratiwi I A, et al. (2020). Identification of Nomophobia in Primary School Age Children and its Consequences for Friendly Character Behavior. ICONECT, 2 (22): 1-11.

Rabathy, Q. (2018). Nomophobia sebagai Gaya Hidup Mahasiswa Generasi Z. Jurnal Linimasa. 1 (1): 33-44.

Ramadhani, IR, Faturohman, I & Fardani,MA. (2020). Efek Penggunaan Smartphone Berkelanjutan pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Perilaku Anak. Jurnal Amal Pendidikan, 1 (2): 96-105.

Savitri, Diana. Hidayati. (2018). Smartphone Addiction and Loneliness in Adolescent. Malang: Education and Humainities. Vol 304

Sobon, K., Jelvi, M., & Stief, W. (2019). Pengaruh Penggunaan Smartphone terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Mapanget Kota Manado. Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar. 3 (2): 87-106.

Timbowo, D. (2016). Manfaat Penggunaan Smartphone sebagai Media Komunikasi. e-Journal Acta Diurna. 5 (2): 1-13.

Winarni, M., Anjariah, S., & Romas, M. Z. (2016). Motivasi Belajar Ditinjau Dari Dukungan Sosial Orangtua Pada Siswa SMA. Jurnal Psikologi, 2(1).

Yildiz, D. (2018). What Would You do Without Your Smartphone? Adolescents Social Media Usage, Locus of Control, and Lionelliness as a Predictor of Nomophobia. The Turkish Journal on Addictions. 5 (3): 1-16.

Downloads

Published

2021-12-31