PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN PBL BERBANTUAN MEDIA CANVA PADA MATA KULIAH MENULIS BAHAN AJAR MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA IKIP SILIWANGI

Authors

  • Via Nugraha IKIP Siliwangi
  • Woro Wuryani IKIP Siliwangi
  • Ratih Sapdiani SMP Negeri 2 Cimahi

DOI:

https://doi.org/10.22460/p2m.v11i1.4811

Keywords:

Problem Based Learning, writing teaching materials, media canva

Abstract

Writing teaching materials is a course given to prospective teaching students. In general, teaching materialscreated by teachers are still conventional. One of the supports for successful learning is media. The researchwas carried out with the aim of: 1) student teacher educators can follow technological developments in writingteaching materials using the Problem Based Learning (PBL) method assisted by Canva media and 2) measurestatistically the level of success of students in writing teaching materials using PBL. The research method usedwas quantitative with a sample of Indonesian Language and Literature Education students at IKIP Siiwangiclass of 2020 class A1 and A2. This research uses a nonequivalent control group design experimental methodby providing treatment to two different classes. The learning results show that both classes have experiencedimprovements in writing teaching materials. However, based on the N-gain test, the results of creativity andoptimization of students' abilities in the experimental class obtained an N-gain of 0.2884, while the controlclass was 0.0572. Based on this test, it can be concluded that the experimental class's ability to write teachingmaterials was much better than the control class. This improvement includes aspects such as writing structure,use of language, creativity & innovation, understanding of material and reader involvement.

References

Amir, M. Taufiq. (2009). Inovasi pendidikan melalui Problem Based Learning, bagaimana pendidik memberdayakan pembelajar di era pengetahuan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75-84.

Iskandarwassid, S. Dadang. (2013). Strategi pembelajaran bahasa. PT. Remaja Rosdakarya

Lestari, I. (2013). Pengembangan bahan ajar berbasis kompetensi. Padang: Akademia Permata, 1.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan canva untuk optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3)

Ruhimat, T. (2011). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Rhineka Cipta.

Rusman & Laksmi, D. (2013). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian pendidikan: jenis, metode dan prosedur. Jakarta: Kencana.

Sapdiani, R. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Pada Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Akrab Juara, 4(1), 29-40.

Sari, V. K., Rusdiana, R. Y., & Putri, W. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru SMPN 1 tegalampel bondowoso. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).

Shoimin, A. (2014). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Supardi, A. (2014). Penggunaan Multimedia Interaktif Sebagai Bahan Ajar Suplemen Dalam Peningkatan Minat Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 161-167

Tania, L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar e-Modul Sebagai Pendukung Pembelajaran Kurikulum 2013 pada Materi Ayat Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa Siswa Kelas X Akuntansi SMK Negeri 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 5(2).

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wahyuni, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Tematik Tema Kayanya Negeriku Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(4), 333-349.

Widiasworo. (2017). Strategi dan metode mengajar siswa di luar kelas secara aktif, kreatif, inspiratif, dan komunikatif. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Wulandari, T., & Mudinillah, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 102-118.

Published

2024-06-23