PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI NARATIF MENGGUNAKAN METODE QUANTUM LEARNING BERBANTUAN MEDIA GAMBAR BERSERI KELAS IV SDN 3 JATI KULON
DOI:
https://doi.org/10.22460/p2m.v11i2.4913Keywords:
Poetry Writing Skills, Quantum Learning, Serial ImagesAbstract
This classroom action research aims to describe the improvement in student learning outcomes in narrative poetry writing skills using the quantum learning method assisted by series of image media in class IV Indonesian at SDN 3 Jati Kulon. This Classroom Action Research (PTK) was carried out in 2 cycles, each cycle consisting of 2 meetings. Each cycle includes planning, observation, implementation, and reflection. Data collection techniques in this research are interviews, observation, documentation and tests. The test used is a written test to determine narrative poetry writing skills. The research results show an increase in the skills of writing narrative poetry using the quantum learning method assisted by serial image media. This can be proven by the significant increase in narrative poetry writing test results. In cycle I, it showed that 13 students (61.9%) had achieved learning completeness, and in cycle II it increased to (85.7%) with 18 students who had completed it. It can be concluded that the use of the quantum learning method assisted by serial image media can improve the narrative poetry writing skills of class IV students at SDN 3 Jati Kulon.References
Agusrita, A., Arief, D., Bagaskara, R. S., & Yunita, R. (2020). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 604–609. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.408
Arukah, D. W., Fathurohman, I., & Kuryanto, M. S. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Ledu. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 1–9.
Febiani Musyadad, V., Supriatna, A., & Aprilia, D. (2021). Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia, 2(1), 10–18. https://doi.org/10.57171/jt.v2i1.287
Fitri, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 40–51. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8681
Handhika, D., Santoso, & Ismaya, E. A. (2021). Pengaruh Model Project Based Learning dan Problem Based Learnng Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Educatio, 7(4), 1544–1550. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1449
Hikmawati, F., Fathurohman, I., & Ismaya, E. A. (2023). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Parafrase Puisi Ke Prosa Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 10–17. https://doi.org/10.24176/jino.v6i1.7726
Mannahali, M., Nur, M., & Burhanuddin. (2021). Hubungan antara Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Menulis Puisi Bahasa Jerman. Interference: Journal of Language, Literature, and Linguistics, 2(1), 65. https://ojs.unm.ac.id/INTERFERENCE/article/view/20129
Natasya, A. H., Rohmah, A., Faiza, S. R., & Setiawaty, R. (2023). Analisis Kesalahan Pemilihan Kata dalam Karangan Puisi dan Pantun Siswa Kelas V di SD 4 Besito. 2(1), 1–11. https://doi.org/10.24176/sinesis.v2i1.11867
Nurjani, N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Menulis Puisi Dengan Media Gambar Seri Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Ta’dib, 23(1), 19. https://doi.org/10.31958/jt.v23i1.1497
Pahrun, R., Halidu, S., & Hipi, K. N. (2022). Kemampuan Menulis Narasi melalui Model Pembelajaran Concept Sentence pada Siswa Sekolah Dasar. Normalita, 10(2), 81–85. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/article/view/12095
Permata, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning ( PjBL ) dengan Pendekatan TPACK Berbantuan Media Gambar Berseri untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Peserta Didik Kelas X SMA Al Ma ’ soem. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. https://jurnal.unigal.ac.id/SN-KIP/article/view/12327
Sari, I., Setiawan, B., & Saddhono, K. (2020). Penerapan Metode Quantum Learning Dengan Teknik Pengelompokan (Clustering) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Pada Siswa Sekolah Dasar. Universitas Sebelas Maret, 2(April), 1–23. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/2142
Sari, S. G. K., Rondli, W. S., & ... (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Huruf Konsonan Menggunakan Media Flashcard Pada Siswa Kelas I Sdn Kedungwaru Lor. Pendas: Jurnal Ilmiah …, 08. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/8487%0Ahttps://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/download/8487/3500
Setiyana, T. (2023). Media Kartu Dengan Kearifan Lokal Gusjigang Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SD. Educatio, 18(1), 118–128. https://doi.org/10.29408/edc.v18i1.9438
Trisnoningsih, D. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Menggunakan Metode Quantum Learning Berbantuan Gambar Berseri. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 863–871. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1271
Ulfah, A., Fitriyah, L., Zumaisaroh, N., & Jesica, E. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran Menulis Puisi di Era Merdeka Belajar. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 42–57. https://doi.org/10.19105/ghancaran.v5i1.7914
Werdiningtyas, T. W. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Melalui Model Quantum Learning dengan Teknik Tandur pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Education, 7(4), 1476–1481. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1521