PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN MENULIS TEKS CERITA PENDEK BERBASIS PENDEKATAN METAKOGNITIF BAGI SISWA SMP

Authors

  • Raden Ika Mustika Language and Literature Education in Indonesia STKIP Siliwangi Bandung
  • Asep Ikin Sugandi

DOI:

https://doi.org/10.22460/semantik.v8i2.p%25p

Keywords:

literary, metacognitive, character literacy

Abstract

This study aims to produce a learning model for writing short story texts (short stories) based on a metacognitive approach for junior high school students. The research method used is research on the development of the Sugiyono development model. The research procedure uses the following stages: 1) potential problems, 2) collecting information and literature study, 3) product design, 4) design validation, 5). design improvements, 6) product trials, 7) product revisions, 8) usage trials, 9) product revisions, and 10) mass product manufacture. The population of this study was class VIII students of one of the junior high schools in West Bandung Regency with a purposive sample of 34 people. Research data includes test and non-test data. The results showed that the learning model for writing short stories based on a metacognitive approach was valid to be applied in learning and was proven to be effective in improving the ability to write short stories for junior high school students.

References

Akbar, S. D. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Abidin, Y. (2016). Pembelajaran Menulis Dalam Gamitan Pendidikan Karakter. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(1). https://doi.org/10.17509/eh.v4i1.2823

Artifa, S. (2014). Hubungan strategi metakognitif dengan kemampuan menulis karangan sugestif dan ekspositoris siswa kelas x smk minhajut thullab banyuwangi semester genap tahun pembelajaran 2013/2014. NOSI, 2(7), 700–709.

Asmara, R. (2017). Rekonstruksi pembelajaran menulis berbasis wacana gender dengan pendekatan persidangan. Transformataika, 1(1), 106–122.

Asnianto, I. (2018). Proses Metakognisi Siswa SMP dalam Menulis Ditinjau dari Gaya Belajar. 1(2), 49–57.

Budiharso, T. (2018). Pembelajaran menulis esai dalam disertasi: kajian metakognitif. Cendekia, 12(2), 141–152. https://doi.org/10.30957/cendekia.v12i2.535.1.

Budiyono, H., & Aryanti, P. T. (2016). Pengaruh penerapan model peta konsep dan penalaran terhadap kemampuan menulis esai mahasiswa. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni Dan Pengajarannya, 44(1), 086–098. https://doi.org/10.17977/um015v44i12016p086

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911.

Hendrowat, T. Y. (2015). Pembentukan pengetahuan lingkaran melalui pembelajaran asimilasi dan akomodasi teori konstruktivisme Piaget. Jurnal E-DuMath, 1(1), 1–16.

Joyce, B. & Weil, M. 2009. Model-model pembelajaran. Edisi Delapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kalaga, A. J., & Setiawan, D. (2018). Penerapan model pembelajaran group investigation untuk meningkatkan keterampilan metakognitif siswa kelasvii smp negeri 4 lamboya. Edubiotik : Jurnal Pendidikan, Biologi Dan Terapan, 2(02), 1–6. https://doi.org/10.33503/ebio.v2i02.124

Lestari, S. (2016). Efektifitas media video panorama dengan strategi metakognitif dalam pembelajaran menulis teks deskpripsi siswa kelas VII SMPN 1 Karangploso. Lingua, 13(2), 231–242.

Lestari, S., Rakhmawati, A., & Rohmadi, M. (2016). Serta relevansinya sebagai materi pembelajaran sastra di sekolah menengah atas. Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 4(1), 183–202. https://media.neliti.com/media/publications/53908-ID-analisis-unsur-intrinsik-dan-ekstrinsik.pdf

Listiana, L., Daesusi, R., & Soemantri, S. (2019). Peranan metakognitif dalam pembelajaran dan pengajaran biologi di kelas. Symposium of Biology Education (Symbion), 2(1), 8–19. https://doi.org/10.26555/symbion.3504

Maretha, D. R. (2019). Analisis unsur ekstrinsik pada antologi cerpen catatan hati di setiap doaku karya asma nadia dan kawan-kawan sebagai bahan pembelajaran siswa kelas MA Al-ma’tuq. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 44–59.

Meisura, A., Risnawati, R., & MZ, Z. A. (2019). Pengaruh penerapan strategi metakognitif terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan kemandirian belajar siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 171–177. https://doi.org/10.24176/anargya.v2i1.3146

Rehalat, A. (2016). Model pembelajaran pemrosesan informasi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(2), 1. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1625

Setiawan, D. (2016). Pemberdayaan keterampilan metakognitif melalui pembelajaran reflektif. Edubiotik, 1(01), 35–41.

Syamsi, K. (2012). Model perangkat pembelajaran menulis berdasarkan pendekatan proses genre bagi siswa SMP. Litera, 11(2), 288–297.

Santrok, J.W. (2010). Ruang lingkup psikologi pendidikan. Jakarta: Kencana

Sugiyono. (2011). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

2019-11-21