MENULIS TEKS PROSEDUR MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN NEUROLINGUISTIC PROGRAMMING (NLP) DI SMK

Authors

  • Wikanengsih - Wikanengsih IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/semantik.v10i2.p191-196

Keywords:

Writing Procedure Text, Neurolinguistic Programming

Abstract

This study aims to describe the implementation of learning, teacher and student responses, and to find out the difficulties experienced by class X SMK students in completing tasks in learning to write procedural texts using the NLP model. The research method used was descriptive quantitative with a sample of 38 students of SMK class X TO. The results obtained are as follows: (1) the implementation of learning is carried out in two meetings with the results of observations showing a very good category (2) the teacher's response to the implementation of learning is at a very good level, as well as student responses. (3) students' difficulties in implementing learning, namely when answering questions related to aspects of knowledge and skills in diction or word choice.

References

Fitriyani, D. (2015). Penguasaan kalimat efektif dan penguasaan diksi dengan kemampuan menulis eksposisi pada siswa SMA. Jurnal Pesona , 1 (2), 129-139.

Haliq, A. (2020) . Keefektifan pembelajaran berbasis neurolinguistic programming dalam menulis argumentasi. LingTera, 7 (2), 1-15.

Hidayatullah, A. (2018). Analisis kesalahan diksi pada karangan siswa kelas IX SMP Islam Daar El-Arqam Tangerang. El Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(01), 41-50.

Ismuzaroh, S. (2013). Penerapan hipnoteaching melalui neuro-linguistic programming dalam pembelajaran kimia. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. 2(2). 178-182.

Maryam, S. (2006). Pengembangan kreativitas berbahasa dalam menulis esai. Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Permatasari, D., & Wikanengsih, W. (2018). Pengaruh metode karyawisata (field trip) terhadap kemampuan menulis teks puisi pada siswa kelas X SMK negeri 2 Karawang tahun ajaran 2017/2018. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 821-828.

Rizkia, M. F. (2014). Pembelajaran menulis cerpen pada siswa kelas X SMA Pasundan 7 Bandung dengan menggunakan NLP (Neuro Linguistic Programming). Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(4).

Rostikawati, Y., Ahmadi, Y., & Zenab, A. S. (2018). Menulis karya ilmiah dengan pendekatan neuro-linguistics programming (NLP) pada mahasiswa. Diglosia, 2(2), 21-31.

Solihatun, N. P. (2015). Penerapan model neuro-linguistic programming (NLP) dalam pembelajaran menulis teks eksposisi ; penelitian eksperimen semu pada siswa kelas x sman 3 bandung. Skripsi. Bandung: Universitas Pendidkan Indonesia.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan penelitian pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Sumartono, R. S. (2014). Perbandingan penggunaan bahasa dalam kemampuan mengarang pada siswa kelas V SD Muhammadiyah 1 Waru dan SD Islam Al-Azhar 11 Surabaya. Skriptorium, 2(2).

Tarigan, H. G. (2006). Keterampilan menulis. Bandung: Angkasa.

Wikanengsih. (2012). Pengembangan model pembelajaran

neurolinguistic programming untuk meningkatkan kemampuan menulis teks persuasi siswa smp. Disertasi. Universitas Pendidikan Indonesia.

Downloads

Published

2021-09-14