EFEKTIVITAS BAHAN AJAR SASTRA BERBASIS APLIKASI WIKI-TERSTRUKTUR UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU
DOI:
https://doi.org/10.22460/semantik.v10i2.p%25pKata Kunci:
Teaching Materials, Literature, Wiki-Structured Applications, Pedagogical CompetenciesAbstrak
Online learning conducted during the Covid-19 pandemic requires teachers to be creative in implementing strategies to convey material by building a strong and progressive pedagogical atmosphere. This study aims to describe the use of literature teaching materials based on the Wiki-Structured Application (WSA) as a solution to a pedagogical crisis so that online learning by teachers is substantially as effective as offline learning. Indonesian junior high school teachers were involved in this study. Quantitative-descriptive method is used in this study. Data collection was carried out by using a survey of learning using these teaching materials. Presentation of data uses descriptive statistics either using numerical or graphical representations. The results show that 1) The teacher feels that WSA is helped in managing teaching materials, especially in literature 2) WSA is effectively used as a medium for learning literature 3) WSA contains features that can visualize abstract concepts in literature subjects.Referensi
Anisa, H. (2018). Teknologi informasi dan komunikasi berupa e-book berbasis kearifan lokal dalam pengembangan bahan ajar bahasa dan sastra. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 5(1).
Choy, S. O., & Ng, K. C. (2007). Implementing wiki software for supplementing online learning. Australasian Journal of Educational Technology, 23(2).
Grudin, J., & Poole, E. S. (2010). Wikis at work: success factors and challenges for sustainability of enterprise Wikis. Proceedings of the 6th International Symposium on Wikis and Open Collaboration, 1–8.
Husain, C. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).
Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis web mata pelajaran ilmu pengetahuan alam untuk siswa kelas VII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166–182.
Jubaidah, S., & Zulkarnain, M. R. (2020). Penggunaan google sites pada pembelajaran matematika materi pola bilangan SMP kelas VIII SMPN 1 Astambul. Lentera: Jurnal Pendidikan, 15(2), 68–73.
Kharisma, J. Y., & Asman, A. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika berbasis masalah berorientasi pada kemampuan pemecahan masalah matematis dan prestasi belajar matematika. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1), 34–46.
Kurniasari, M., & Anggraeni, A. (2019). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Mandarin Berbasis Digital untuk Siswa Kelas X SMA Don Bosko Semarang. Longda Xiaokan: Journal of Mandarin Learning and Teaching, 2(2).
Marks, R. B., Sibley, S. D., & Arbaugh, J. B. (2005). A structural equation model of predictors for effective online learning. Journal of Management Education, 29(4), 531–563.
Mugara, R., Rahayu, G. D. S., & Arga, H. S. P. (2019). Penyusunan bahan ajar berbasis vlog dalam meningkatkan keterampilan komunikasi mahasiswa PGSD IKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 6(1), 63–72.
Nurjaya, G. (2012). Pengembangan bahan ajar metode pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia berbasis pembelajaran kooperatif Jigsaw untuk meningkatkan pemahaman dan kemampuan aplikatif mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 1(2).
Parker, K., & Chao, J. (2007). Wiki as a teaching tool. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 3(1), 57–72.
Protsai, L., & Gibalova, N. (2020). Google Apps As E-Communication Tool In Local Self-Administration.
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.
Sari, H. V., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan media pembelajaran Berbasis Web Untuk mengukur hasil Belajar siswa pada mata pelajaran Komputer Jaringan Dasar program Keahlian teknik komputer dan jaringan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(7), 1008–1016.
Suryanto, D. A., & Husni Thamrin, S. T. (2018). Analisa Perbandingan Antara Blogger dan Google Site. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Syihabuddin, S. (2017). Spiritual pedagogy: an analysis of the foundation of values in the perspective of best performing teachers. International Journal of Education, 10(1), 27-33.
Taufik, M., Sutrio, S., Ayub, S., Sahidu, H., & Hikmawati, H. (2018). Pelatihan media pembelajaran berbasis WEB kepada guru IPA SMP kota Mataram. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1).
Wulandari, Y., Purwanto, W. E., & Sulistiyono, R. (2020). Pengembangan bahan ajar syair berbasis digital bagi guru-guru SMP di Kabupaten Bantul. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 495–502.
Yusoff, A. F. M., Hamat, W. N. W., & Basir, N. K. (2019). Penggunaan aplikasi web 2.0 dalam proses pengajaran dan pembelajaran kursus mata pelajaran umum (MPU) di politeknik. E-Bangi, 16(5).