The role of parents in learning and improving cognitive aspects in early childhood

Authors

  • Yusroh Alquriyah ISIMU Pacitan

DOI:

https://doi.org/10.22460/ts.v11i1.5928

Keywords:

Parents, cognitive aspects, early chilhood

Abstract

Education has a very an important role in human life to build children's future. People education are expected to be able to develop their knowledge, skill, and creativity. The aim of this research is to determine the role of parents in learning activities and improving cognitive aspects in early childhood. This research is field research using a qualitative descriptive approach in describing research results through observation, interviews and documentation analysis to collect data from teachers, students and parents. The results of this research are the role of parents in early childhood learning. The majority of children entering play groups are still dependent on their parents. In children's daily lives, parents will provide children with learning related to new things by providing simple explanations to improve the child's cognitive aspects.

References

Anugrahana, A., & Rustiani, U. A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus Pada Anak Masa Pandemi). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 11434-11437.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. (2023). Teknik Pengumpulan Data dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1-9.

Ariyanti, N., Marleni, & Prasrihamni, M. (2022). Analisis Faktor Penghambat Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I Di SD Negeri 10 Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 1450-1455.

Ginting, M. B. (2018). Membangun Pengetahuan Anak Usia Dini Melalui Permainan Konstruktif Berdasarkan Perspektif Teori Piaget. Jurnal Caksana-Pendidikan Anak Usia Dini, 159-171.

Hasanah, H. (2016). Teknik-Teknik Observasi. Jurnal At-Taqaddum, 21-46.

Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 52-64.

Ilhami, M. W., Nurfajriani, W. V., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Penerapan Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 462-469.

Khaatimah, H., & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 76-87.

Khobir, A. (2009). Upaya Mendidik Anak Melalui Permainan Edukatif. Forum Tarbiyah, 195-208.

Lilawati, A. (2021). Peran Orang Tua Dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran Di Rumah Pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 549-558.

Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Marzuki, G. A., & Setyawan, A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak. JPBB : Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya , 53-62.

Nisfa, N. L., Rismayanti, D., & Ilmi, N. F. (2023). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Semangat Belajar Anak. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 41-214.

Nopiyanti, H. R., & Husin, A. (2021). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Pada Kelompok Bermain. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 1-8.

Nurhayati, S., & Husain, I. M. (23-39). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid 19 Melalui Eksplorasi Mainan Yang Ada Di Rumah. TILA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2021.

Sapriyah. (2019). Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP , 470 - 477.

Sunanik. (2018). Pembelajaran Berbasis Alam Untuk Anak Usia Dini Di TK Alam Al Azharkutai Kartanegara. Jurnal Ilmiah AL-MADRASAH, 81-110.

Suyanto. (2005). Konsep Dasar Anak Usia Dini : Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal PANCAR, 232-245.

Wahyuni, F., & Azizah, S. M. (2020). Bermain dan Belajar Pada Anak Usia Dini. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 159-176.

Yunita, K. S., & Afrinaldi. (2022). Peran Orang Tua Mendidik Anak Usia Dini Di Jorong Sungai Kalang 2 Tiumang Dharmasraya. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 62 – 72.

Yunita, K. S., & Afrinaldi. (2022). Peran Orang Tua Mendidik Anak Usia Dini Di Jorong Sungai Kalang 2 Tiumang Dharmasraya. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi , 62 – 72.

Zulfirman, R. (2022). Implemetasi Metode Outdoor Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Man 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 147-153.

Downloads

Published

2025-04-29