EFFECTIVENESS OF PIANO VIRTUAL MEDIA ON THE PGSD STUDENTS RETENTION IN BASIC PIANO THEORY

Rudi Akmal
Ani Yanti Ginanjar
Euis Shintawati

Abstract


This study was conducted to determine the effectiveness of virtual piano media on PGSD students' memory on scale material. This study used a quasi-experimental one-group pretest-posttest design method. This study did not use a comparison class but already used a preliminary test so that the effectiveness of virtual piano media can be ascertained with certainty. In this study, the research subjects were first given a pretest to determine the extent of students' understanding before being given treatment using virtual piano media. The subjects in this study were 35 students. This research uses to test and non-test instruments. The non-test form includes distributing questionnaires. The data analysis technique used a parametric test for N-gain improvement and Paired Samples Test SPSS Version 25. The results proved that there was a significant difference between the pretest score and the posttest score after treatment with a 2-tailed sign value of 0.000 ≤ 0.05. Then there is a significant increase in the memory of students who use learning with virtual piano media rather than direct learning. It can be seen that learning with Virtual Piano Media provides a significant increase with an average N-gain of 0.72 and is included in the high category.


Full Text:

PDF

References


mrizal. (2014). Peranan Musik Klasik Dan Musik Pop Dalam Pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

Dharmawan, T. (2016). Musik klasik dan daya ingat jangka pendek pada remaja. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3(2), 370–382.

Fadhilah, R. F., Suciati, N., & Khotimah, W. N. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Piano Virtual Menggunakan Teknologi Augmented Reality dan Vuforia SDK. Jurnal Teknik ITS, 5(2), A359–A363.

Husain, C. (2014). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran di SMA Muhammadiyah Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2).

Julianto, V. (2017). Meningkatkan memori jangka pendek dengan karawitan. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2).

Kaledasa, R. P. A. (2016). Model 3 In 1 Pada Pembelajaran Piano Bagi Siswa Tingkat Pemula Di Sekolah Musik Indonesia Yogyakarta. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

King, L. A. (2014). Psikologi umum: sebuah pandangan apresiatif (terjemahan). Jakarta: Salemba Humanika.

Lesmideyarti, D., Sarimuddin, S., & Supria, S. (2018). Virtual Musik Gamelan Dengan Menggunakan Sensor Kinect. INOVTEK Polbeng-Seri Informatika, 3(1), 9–15.

Maiyana, E. (2018). Pemanfaatan Android Dalam Perancangan Aplikasi Kumpulan Doa. Jurnal Sains Dan Informatika: Research of Science and Informatic, 4(1), 54–65.

Melian, L., & Hermawan, H. (2014). Aplikasi Mobile Piano, Gitar, dan Drum Virtual Berbasis Android (Studi Kasus: Purwacaraka Music Studio). JATI-Jurnal Teknologi Dan Informasi UNIKOM, 1(4).

Rahmawati, L., & Lakoro, R. (2017). Perancangan Media Digital Interaktif Gamelan Jawa Timuran sebagai Wadah Pengenalan Alat Musik Tradisional untuk Anak Usia 9-10 Tahun. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), F74–F79.

Sari, A. P., & Grashinta, A. (2015). Pengaruh jenis musik terhadap performa kognitif yang menuntut ingatan jangka pendek pada anak-anak usia 7-11 tahun. Jurnal Psikologi Ulayat: Indonesian Journal of Indigenous Psychology, 2(2), 450–460.

Singgih, S. (2014). Statistik Multivariat Edisi Revisi Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sugiyono, S. (2012). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r&b. bandung. Indonesia: Alfabeta.

Suhadianto, S. (2016). Pengaruh Musik Mozart terhadap Memori pada Pelajaran Menghafal di SMP Taâ€TM miriyah Surabaya. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 5(02).

Suparmi, S. (2010). Studi Meta Analisa: Strategi Rehearsal Dan Memori Jangka Pendek. Jurnal Psikologi Tabularasa, 5(2).

Syafrina, A., & Farhan, A. (2016). Efektifitas Media Animasi Dalam Pencapaian Nilai Kriteria Ketuntasan Minimal. Jurnal Pesona Dasar, 2(4).

Wajongkere, Y., Titaley, J., & Langi, Y. A. R. (2019). Fungsi Transposisi Modulo dan Penerapannya Pada Pencarian Susunan Tangga Nada dan Tingkatan Akor. D’CARTESIAN, 8(1), 11–17.

Widyarsi, A. H. (2018). PENGARUH BERMAIN MUSIK TERHADAP KEMAMPUAN MENGINGAT ANAK USIA 3-4 TAHUN (Penelitian Eksperimen di Playgroup Sakinah Rawamangun). UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

Wiraguna, J., Trisnadoli, A., & Dewi, M. (2014). Virtual Alat Musik Keyboard 3D. Proceeding Applied Business and Engineering Conference, 87–92.




DOI: https://doi.org/10.22460/pej.v4i2.1891

Article Metrics

Abstract view : 99 times
PDF - 28 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.