INTERNALISASI NILAI KARAKTER DALAM ALIH WAHANA CERITA ANAK MAJALAH BOBO KE PODCAST DONGENG PILIHAN ORANG TUA
DOI:
https://doi.org/10.22460/semantik.v14i2.p141-160Keywords:
Media transformation, children's Story, Bobo, podcastAbstract
The purpose of this study is to describe the transfer of children's stories in Bobo Magazine from print media, to digital form in the Parents' Choice Fairy Tale Podcast as a means of instilling character education for children. The source of data for this research is the Bobo Magazine edition of the 50th Anniversary Collection of Short Stories and Fairy Tales and the Parents' Choice Fairy Tale Podcast. The data of this research are 4 Short Stories and 6 Fairy Tales in the Bobo Magazine edition of the 50 Years Collection of Short Stories and Fairy Tales which were transferred to the Parents' Choice Fairy Tale Podcast. The results of the study show that the transfer of short stories and fairy tales in Bobo Magazine into podcast form has changed in the adaptation of story scripts to suit the audio format, to the addition of sound elements and illustrations that enrich the listening experience. The character education values contained in the 10 children's stories that were transferred are honesty, tolerance, discipline, independence, democracy, curiosity, love of the homeland, respect for achievements, communicative, love of peace, love of reading, social care, and responsibility.
References
Abidin, J. D., & Widodo, S. (2018). Pengembangan media audio berbasis podcast materi storytelling mata pelajaran bahasa inggris kelas x jurusan rekayasa perangkat lunak SMK Krian 1 Sidoarjo. Jurnal Mahasiswa, 1–6.
Antara, I. G., Sudarmawan, A., & Suartini, L. (2014). Kajian semiotik desain sampul majalah bobo periode februari – April 2013. X.
Ardiansyah, N., Chanafiah, Y., & Canrhas, A. (2020). Alih wahana novel hujan bulan juni karya sapardi djoko damono ke film hbj karya reni nurcahyo hestu saputra kajian ekranisasi. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3). https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.13163
Bukoting, S. (2023). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Educator : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 3(2). https://doi.org/10.51878/educator.v3i2.2389
Damayanti, S., Luhur Wedayanti, N. P., & Laksmita Sari, I. A. (2020). Alih wahana cerita rakyat terjadinya pulau bali dari buku cerita bergambar menjadi anime. Pustaka : Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 18(2). https://doi.org/10.24843/pjiib.2018.v18.i02.p10
Fatina, N. N., & Puspitasari. (2020). Digital audio technology for parenting: use of podcasts for telling stories to children. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201125.018
Gadri, H. H. Al. (2016). Analisis fungsi karakter tokoh dan nilai pendidikan karakter dalam folklor mbah sodong di kecamatan Karangtengah, kabupaten Cianjur. Semantik, 5(1).
Harpawati, T., & Sugiharto, R. A. (2021). Alih wahana relief cerita binatang di candi Sojiwan ke dalam film animasi sebagai pendidikan budi pekerti bagi anak. Acintya Jurnal Penelitian Seni Budaya, 12(2). https://doi.org/10.33153/acy.v12i2.3585
Ismianto, L. W. L., Afifah, L., & Mardasari, O. R. (2023). Pembelajaran legenda Tiongkok pada mahasiswa pendidikan bahasa Mandarin di Universitas Negeri Malang melalui podcast teatime Chinese. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 11(1). https://doi.org/10.24036/jbs.v11i1.122535
Kariyawan, B. (2023). Minimalisir kehilangan generasi sastra melalui sastra digital dan alih wahana karya pada generasi alfa. Jurnal Lingkar Pendidikan, 2(2).
Kurniawan, H. kurniawan, Waluyo, H. J., Suwandi, S., & Setiawan, B. (2018). Kepribadian Moral Ideal Anak Dalam Cerita Anak Pada Majalah Bobo Dan Harian Kompas. Lingua, 14(2).
Kusuma, A. E., & Linda, G. (2022). Multimodalitas wacana kritis keagamaan dalam komik Aji Prasetyo. Jurnal SASAK : Desain Visual Dan Komunikasi, 4(2). https://doi.org/10.30812/sasak.v4i2.2105
Lestari, D., & Fatonah, K. (2023). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam siniar dongeng paman gery sebagai media pembelajaran menyimak di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7513
Majalah Bobo Edisi Koleksi Terbatas 50 tahun cerpen & dongeng terbaik sepanjang masa
Mambrasar, G. I., Bunmo, N. I., Lee, C. S., Dewi, C., & Susanto, C. (2022). Metafungsi bahasa dan analisis visual film pendek “1/0 Infinity” Karya Yesheis Indonesia. SINTESA (Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains Dan Sosial Humaniora), 5(2022).
Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast sebagai media pembelajaran di era milenial. Jurnal Golden Age, 3(02), 126. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720
Mudana, I. W. (2021). Majalah Bobo sebagai arena konstruksi sosial dalam pengembangan literasi sosial pada anak-anak. Jurnal Widya Citra, 2(1), 24–34.
Muliani, N. M. D. (2013). Pemanfaatan media cerita berbasis majalah “Bobo” untuk meningkatkan kemampuan menulis cerita anak siswa kelas VII SMPK Santo Paulus Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(7). http://jakafilyamma.blogspot.com/2012/07/pengertian-cerita
Nurjanah, E., & Hakim, D. (2018). Pengembangan bahan ajar materi mencerna (menyimak cerita anak) berbasis cerita anak majalah Bobo pada siswa kelas VI MI Darun Najah 1 Jatirejo Mojokerto. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 69–83. http:ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD
Pratiwi, T. P., Yuniarti, Y., & Rakhmayanti, F. (2022). Podcast sebagai media pembelajaran keterampilan menyimak cerita dongeng bagi siswa kelas II SDN Pasirangin. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 6(2). https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v6i2.59287
Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan podcast spotify sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1588
Richert, R. A., & Schlesinger, M. A. (2022). Relations between fantasy and transfer of learning from storybooks. Journal of Experimental Child Psychology, 222. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105474
Saptawuryandari, N. (2014). Cerita pendek anak dalam majalah Bobo tahun 1980‐an sebagai bacaan pendidikan karakter. ATAVISME, 17(2). https://doi.org/10.24257/atavisme.v17i2.14.254-263
Shahnaz, A., Fatima, S. T., & Qadir, S. A. (2020). ‘The myth that children can be anything they want’: gender construction in Pakistani children literature. Journal of Gender Studies, 29(4). https://doi.org/10.1080/09589236.2020.1736529
Vretudaki, H., Angeli, A., Alexiou, P., & Diamantaki, E. (2024). Reading and creating books: Bridging the distance from stories to e-stories. Journal of Early Childhood Research, 22(1). https://doi.org/10.1177/1476718X231186616
Widiyasih, M., Nazurty, N., & Nurfadilah, N. (2025). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam kumpulan cerpen majalah Bobo edisi 50 tahun . Kajian Linguistik Dan Sastra, 4(2), 484–503. https://doi.org/10.22437/kalistra.v4i2.43801
Yanti, M. R., & Hartati, D. (2022). Ekranisasi novel Geez and Ann karya Nadhifa Allya Tsana. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 7(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require a grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.