INTERNALISASI NILAI KARAKTER DALAM ALIH WAHANA CERITA ANAK MAJALAH BOBO KE PODCAST DONGENG PILIHAN ORANG TUA

Authors

  • Refisa Ananda Universitas Terbuka
  • Syafruddin Universitas Terbuka
  • Farel Olva Zuve Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.22460/semantik.v14i2.p141-160

Keywords:

Media transformation, children's Story, Bobo, podcast

Abstract

The purpose of this study is to describe the transfer of children's stories in Bobo Magazine from print media, to digital form in the Parents' Choice Fairy Tale Podcast as a means of instilling character education for children. The source of data for this research is the Bobo Magazine edition of the 50th Anniversary Collection of Short Stories and Fairy Tales and the Parents' Choice Fairy Tale Podcast. The data of this research are 4 Short Stories and 6 Fairy Tales in the Bobo Magazine edition of the 50 Years Collection of Short Stories and Fairy Tales which were transferred to the Parents' Choice Fairy Tale Podcast. The results of the study show that the transfer of short stories and fairy tales in Bobo Magazine into podcast form has changed in the adaptation of story scripts to suit the audio format, to the addition of sound elements and illustrations that enrich the listening experience. The character education values contained in the 10 children's stories that were transferred are honesty, tolerance, discipline, independence, democracy, curiosity, love of the homeland, respect for achievements, communicative, love of peace, love of reading, social care, and responsibility.

References

Abidin, J. D., & Widodo, S. (2018). Pengembangan media audio berbasis podcast materi storytelling mata pelajaran bahasa inggris kelas x jurusan rekayasa perangkat lunak SMK Krian 1 Sidoarjo. Jurnal Mahasiswa, 1–6.

Antara, I. G., Sudarmawan, A., & Suartini, L. (2014). Kajian semiotik desain sampul majalah bobo periode februari – April 2013. X.

Ardiansyah, N., Chanafiah, Y., & Canrhas, A. (2020). Alih wahana novel hujan bulan juni karya sapardi djoko damono ke film hbj karya reni nurcahyo hestu saputra kajian ekranisasi. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3). https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.13163

Bukoting, S. (2023). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Educator : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 3(2). https://doi.org/10.51878/educator.v3i2.2389

Damayanti, S., Luhur Wedayanti, N. P., & Laksmita Sari, I. A. (2020). Alih wahana cerita rakyat terjadinya pulau bali dari buku cerita bergambar menjadi anime. Pustaka : Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 18(2). https://doi.org/10.24843/pjiib.2018.v18.i02.p10

Fatina, N. N., & Puspitasari. (2020). Digital audio technology for parenting: use of podcasts for telling stories to children. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201125.018

Gadri, H. H. Al. (2016). Analisis fungsi karakter tokoh dan nilai pendidikan karakter dalam folklor mbah sodong di kecamatan Karangtengah, kabupaten Cianjur. Semantik, 5(1).

Harpawati, T., & Sugiharto, R. A. (2021). Alih wahana relief cerita binatang di candi Sojiwan ke dalam film animasi sebagai pendidikan budi pekerti bagi anak. Acintya Jurnal Penelitian Seni Budaya, 12(2). https://doi.org/10.33153/acy.v12i2.3585

Ismianto, L. W. L., Afifah, L., & Mardasari, O. R. (2023). Pembelajaran legenda Tiongkok pada mahasiswa pendidikan bahasa Mandarin di Universitas Negeri Malang melalui podcast teatime Chinese. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 11(1). https://doi.org/10.24036/jbs.v11i1.122535

Kariyawan, B. (2023). Minimalisir kehilangan generasi sastra melalui sastra digital dan alih wahana karya pada generasi alfa. Jurnal Lingkar Pendidikan, 2(2).

Kurniawan, H. kurniawan, Waluyo, H. J., Suwandi, S., & Setiawan, B. (2018). Kepribadian Moral Ideal Anak Dalam Cerita Anak Pada Majalah Bobo Dan Harian Kompas. Lingua, 14(2).

Kusuma, A. E., & Linda, G. (2022). Multimodalitas wacana kritis keagamaan dalam komik Aji Prasetyo. Jurnal SASAK : Desain Visual Dan Komunikasi, 4(2). https://doi.org/10.30812/sasak.v4i2.2105

Lestari, D., & Fatonah, K. (2023). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam siniar dongeng paman gery sebagai media pembelajaran menyimak di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1). https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7513

Majalah Bobo Edisi Koleksi Terbatas 50 tahun cerpen & dongeng terbaik sepanjang masa

Mambrasar, G. I., Bunmo, N. I., Lee, C. S., Dewi, C., & Susanto, C. (2022). Metafungsi bahasa dan analisis visual film pendek “1/0 Infinity” Karya Yesheis Indonesia. SINTESA (Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains Dan Sosial Humaniora), 5(2022).

Mayangsari, D., & Tiara, D. R. (2019). Podcast sebagai media pembelajaran di era milenial. Jurnal Golden Age, 3(02), 126. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i02.1720

Mudana, I. W. (2021). Majalah Bobo sebagai arena konstruksi sosial dalam pengembangan literasi sosial pada anak-anak. Jurnal Widya Citra, 2(1), 24–34.

Muliani, N. M. D. (2013). Pemanfaatan media cerita berbasis majalah “Bobo” untuk meningkatkan kemampuan menulis cerita anak siswa kelas VII SMPK Santo Paulus Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(7). http://jakafilyamma.blogspot.com/2012/07/pengertian-cerita

Nurjanah, E., & Hakim, D. (2018). Pengembangan bahan ajar materi mencerna (menyimak cerita anak) berbasis cerita anak majalah Bobo pada siswa kelas VI MI Darun Najah 1 Jatirejo Mojokerto. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 69–83. http:ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD

Pratiwi, T. P., Yuniarti, Y., & Rakhmayanti, F. (2022). Podcast sebagai media pembelajaran keterampilan menyimak cerita dongeng bagi siswa kelas II SDN Pasirangin. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 6(2). https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v6i2.59287

Ramadhani, J. S., Firmansyah, M. B., Wilujeng, I. T., Putri, N. N., & Nafisah, D. (2023). Pemanfaatan podcast spotify sebagai media pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(2), 135–143. https://doi.org/10.37640/jip.v14i2.1588

Richert, R. A., & Schlesinger, M. A. (2022). Relations between fantasy and transfer of learning from storybooks. Journal of Experimental Child Psychology, 222. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105474

Saptawuryandari, N. (2014). Cerita pendek anak dalam majalah Bobo tahun 1980‐an sebagai bacaan pendidikan karakter. ATAVISME, 17(2). https://doi.org/10.24257/atavisme.v17i2.14.254-263

Shahnaz, A., Fatima, S. T., & Qadir, S. A. (2020). ‘The myth that children can be anything they want’: gender construction in Pakistani children literature. Journal of Gender Studies, 29(4). https://doi.org/10.1080/09589236.2020.1736529

Vretudaki, H., Angeli, A., Alexiou, P., & Diamantaki, E. (2024). Reading and creating books: Bridging the distance from stories to e-stories. Journal of Early Childhood Research, 22(1). https://doi.org/10.1177/1476718X231186616

Widiyasih, M., Nazurty, N., & Nurfadilah, N. (2025). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam kumpulan cerpen majalah Bobo edisi 50 tahun . Kajian Linguistik Dan Sastra, 4(2), 484–503. https://doi.org/10.22437/kalistra.v4i2.43801

Yanti, M. R., & Hartati, D. (2022). Ekranisasi novel Geez and Ann karya Nadhifa Allya Tsana. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 7(2).

Downloads

Published

2025-09-29