ANALISIS ASESMEN SUMATIF PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA FASE E
DOI:
https://doi.org/10.22460/semantik.v13i2.p239-255Keywords:
Summative Assessment, Indonesian Language Learning, Phase EAbstract
The aim of this research is to describe the results of summative assessments in Indonesian language learning. The research uses qualitative methods with descriptive presentation. Primary data was taken from the results of the final year assessment of MA Al-Khairiyah students. The primary data source comes from carrying out year-end assessments at MA Al-Khairiyah. Participants in this research were class X students at MA Al-Khairiyah. The data collection technique in this research is documentation. Documentation techniques are used to document each activity carried out. Research data analysis uses an interactive model through data reduction, data displays, and conclusions. Based on the results of the analysis of summative assessments in Indonesian language learning, students' learning achievements can be seen from the completed learning. As many as seven out of fifteen students still have not reached the standard criteria for achieving learning objectives. To achieve predetermined learning outcomes, educators must improve the learning process or revise strategies for implementing further learning.References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Pres.
Adnyana, I. K. S. (2023). Penilaian pembelajaran bahasa Indonesia dalam kurikulum merdeka. Jurnal Stilistika, 11(2): 343-359, DOI:10.59672/stilistika.v11i2.2849.
Anggito, A., Johan, S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV Jejak.
Ardiansyah, Fitri, S. M., Juanda. (2023). Assesmen dalam kurikulum merdeka belajar. Jurnal Literasi dan Pembelajaran Indonesia, 3(1): 8-13.
Bacquet, J. N. (2020). Implications of summative and formative assessment in Japan – A review of the current literature. International Journal of Education & Literacy Studies, 8(2):28-35.
Barokah, M. (2019). Manajemen penilaian sumatif pada ranah kognitif pembelajaran PAI kelas x semester ganjil di SMA negeri 2 Pontianak tahun pelajaran 2017/2018. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2): 159-179.
Darwin, D., Endry, B., Fathiaty, M. (2023). Asesmen pembelajaran bahasa dalam kurikulum merdeka belajar pada siswa SMA. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(2): 25-36.
Dewi, N. L., Sukamto, Dina, P. (2023). Analisis hasil asesmen diagnostik pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam dan sosial kelas iv sekolah dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2): 4995-5008.
Dewi, Y. P., Andoyo, S., Suci, S. (2021). Kajian konstruksi tes sumatif bahasa Indonesia dan implikasinya untuk pembelajaran bahasa Indonesia SMP. Artikulasi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1).
Dolin, J., Paul, B., Wynne, H., Andrée, T. (2018). Exploring relations between formative and summative assessment. Switzerland: Springer International Publishing, 4: 53-80.
Forniawan, A., Dwi, R. W. (2023). Analisis dan tindak lanjut hasil asesmen diagnostik kognitif mata pelajaran ilmu pengetahuan alam. Al-Jahiz: Journal of Biology Education Research, 4(2): 164-179.
Hamidah, S. (2015). Analisis evaluatif soal ujian sekolah bidang studi bahasa Indonesia tingkat unggul sekolah menengah. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1): 89.
Hardani, Medica, P., Husada, F., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., & Fardani, R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.
Harlina, H., & Wardarita, R. (2020). Peran pembelajaran bahasa dalam pembentukan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 63-68.
Harrison, C. J., Karen, D. K., Lambert, S., Valerie, W., Cees, V. D. V. (2015). Barriers to the uptake and use of feedback in the context of summative assessment. Advances in Health Sciences Education, 20: 229-245.
Hasanah, M., Tri, F. L. H. (2021). Analisis kebijakan pemerintah pada asesmen kompetensi minimum (akm) sebagai bentuk perubahan ujian nasional (UN). IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1(3): 252-260.
Helminen, K., Kirsi, C., Martin, J., Hannele, T., Kerttu, T. (2016). Summative assessment of clinical practice of student nurses: A review of the literature. International Journal of Nursing Studies, 53: 308-319.
Hilman, I., Rudi, A., Fajar, N. (2023). Analisis gaya belajar peserta didik melalui assessment diagnostik non kognitif pada pembelajaran diferensiasi di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 8 (1):161-167.
Kalaamiyah, K., Laili, E. R. (2024). Asesmen Sumatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Fase D Kurikulum Merdeka. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2): 123-133.
Latifah, & Azzahra, S. S. (2022). Penggunaan instrumen asesmen literasi bermuatan karakter dengan menggunakan model link and match pada mahasiswa IKIP Siliwangi. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2): 215-228.
Magdalena, I., Annisa, R., Mita, A. (2020). Penerapan pembelajaran dan penilaian secara online di masa pandemi SDN Karang Tengah 06 Tangerang. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 2(2): 393-409.
Maki, P. L. (2010). Assessing or Learning: Building a Sustainable Commitment Across The Institution. Taylor & Francis Group.
Maisyaroh, I., Muhammad, A., Muhammad, N. H. (2023). Model asesmen sumatif dengan menggunakan metode library research untuk mata pelajaran pendidikan agama islam (pai) pada kurikulum merdeka. asatiza. Jurnal Pendidikan, 4(3): 274-287.
Misda, S., & Mukhlis, M. (2023). analisis butir soal literasi membaca pada instrumen asesmen kompetensi minimum siswa smk: analisis butir soal literasi membaca pada instrumen asesmen kompetensi minimum siswa smk pekanbaru. literasi: jurnal ilmiah pendidikan bahasa, sastra indonesia dan daerah, 13(2), 467-481.
Mujiburrahman, et al. (2023). Asesmen pembelajaran sekolah dasar dalam kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1): 39-48.
Nurmalasari, W. (2023). Problematika dan strategi pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(5): 2912 – 2919.
Prabaningtias, D. A., Daly, A. (2023). Analsis Kemampuan Peserta Didik pada Sumatif Akhir Semester (SAS) Menggunakan Pendekatan Item Response Theory (IRT) Berbantuan Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (MOODLE). UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1): 27-32.
Sarah, S. (2023). Pembelajaran pada asesmen mata pelajaran bahasa Indonesia kurikulum merdeka. Prosiding Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian.
Sholikhah, M., Yulia, M. H. (2024). Summative assessment planning in the Kurikulum Merdeka on two-dimensional figure materials. Inovasi Kurikulum: Jurnal UPI, 21(1): 467-480.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta
Widiastuti, Y., Abdul, R., Sri, W. (2023). Implementasi dan asesmen pembelajaran berdiferensiasi pada materi anekdot untuk siswa SMA. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 12(1): 61-74.
Widyaningsih, N. (2013). Analisis tes sumatif buatan guru mata pelajaran bahasa indonesia kelas XI IPA SMA Laboratorium Undiksha Singaraja Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 1(8).
Wininger, S. R. (2005). Using your tests to teach: formative summative assessment. Sage Journals, 32(2): 164-166.
Yan, Z., Yang, L. (2022). Assessment as Learning. Asia-Europe Education Dialogue.
Yanti, N. D., Dilla, F., Enawar, Sumiyani. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dalam Keterampilan Menulis Karangan Eksposisi di Kelas V SDN Cirewed, Kabupateen Tangerang. Berajah Journal, 2(1): 49-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require a grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.