The effect of block technique games on children's independence in Group “A” At Al-Falaah Early Childhood Education

Authors

  • Juju Juarsih Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Mira Mayasarokh Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.22460/ts.v11i2.6311

Keywords:

Games technique block, Independence, Early Childhood Education

Abstract

Independence is one of the aspect important in development child age early. Research This aim For, know influence game technique beam to independence children in group A at PAUD Al- Falaah. The method used is quantitative with pre- experimental approach one group pretest-posttest. Research sample totaling 17 children age 4–5 years. Instrument study use sheet observation with indicator not quite enough answer, believe self, and initiative. The results of the analysis using paired sample t- test show mark significance of 0.001 < 0.05, which means there is influence significant game technique beam to independence children. The conclusion of study This is game technique beam effective in increase independence child age early

References

Alfadhilah, J. (2025). Filsafat Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 05(01), 94–111.

Arisjulyanto, D., Kusuma, A. H., Lestari, D. P., Suharmanto, & Ilmidin. (2025). Pengaruh Penyuluhan Menggunakan Media Leaflet Terhadap Tingkat Pengetahuan Masyarakat tentang Pencegahan Malaria. Jurnal Kesehatan Tropis Indonesia, 03(03), 174–181.

Basthina, A., Sianturi, R., Hapsari, M. T., & Annisa, N. L. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Alat Permainan Edukatif Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Di Tk Pgri. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 59–66. https://doi.org/10.30870/jpppaud.v11i2.29358

Emsya Salsabela. (2022). Penilaian Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif Pom-Pom. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 64–71. https://doi.org/10.53515/cji.2022.3.2.64-71

Febriantini, A., Salsabila, A. F., Naila, N. S., & Cinantya, C. (2025). Peran Guru PAUD dalam Menumbuhkan Kepemimpinan dan Kemandirian Anak melalui Aktivitas Bermain dan Belajar. April.

Fransiska, F. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru Tk Dalam Penggunaan Alat Permainan Edukatif (Ape) Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 5(1), 23. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v5i1.1198

Halimatussa’diah, Y., & Napitupulu, R. H. M. (2023). Penerapan Metode Pembiasaan untuk Mendorong Perkembangan Kemandirian Anak. Jurnal Pelita PAUD, 8(1), 90–96. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v8i1.3147

Handayani, R., Putri, E., Surya, A., & Syahti, M. N. (2024). Kemandirian Anak Dalam Memasuki Usia Sekolah Dasar: Pentingnya Pembentukan Karakter Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 02(02), 352–356. https://jurnal.ittc.web.id/index.php/jpdsk

Hasanah, R., Romlah, S., & Marlina, R. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dalam Kegiatan Berhitung Melalui Pemenfaatan Media Balok Kelompok A di RA Roudlotul Jannah Lebakrejo. EduSpirit, 1(1), 123–130.

Ifadah, A. S., & Permata, R. D. (2024). Penerapan Pembelajaran Dengan Metode Montessori Dalam Membentuk Karakter Mandiri Anak Usia Dini. Golden Childhood Education Journal (GCEJ), 5(1), 7–36. https://doi.org/10.55719/gcej.v5i1.1146

Larasati, A., Oktavia, A., Yanti, D. E., Rita, R., Mardiana, M., & Adawiyah, R. (2023). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Melalui Media Balok di TK Aisyah Bustanul Athfal 2 Anggana. BOCAH: Borneo Early Childhood Education and Humanity Journal, 2(2), 83–93. https://doi.org/10.21093/bocah.v2i2.7551

Luthfiyani, P. W., Rajab, K., & Masyhuri, M. (2025). Pendekatan Konstruktifisme dalam Psikologi Belajar Berbasis Nilai-Nilai Islam. Hamalatul Qur’an : Jurnal Ilmu Ilmu Alqur’an, 6(1), 20–36. https://doi.org/10.37985/hq.v6i1.469

Muhammad Yeyen Hendrianto, A. A. (2024). Analisis Berpikir Konstruktif Ditinjau dari Penerapan Sentra Balok Anak Usia 4-5 Tahun di KB Cendekia Bapangan. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak USia Dini, 13(3), 281–299.

Muin, A., Nur, M. A., & Indriyani, S. (2025). IJoEd : Indonesian Journal on Education Pengaruh Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic ( Vak ) terhadap Hasil Belajar Seni Musik pada Siswa Kelas V SD Inpres 6 / 75 Manurunge Kabupaten Bone The Influence of the Visualization Auditory Kines. 1(4), 323–331.

Nastiti, D. P. P., Cholifah, P. S., & Umayaroh, S. (2022). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Powerpoint Interaktif terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SDN pada Materi Kegiatan Ekonomi. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(10), 961–973. https://doi.org/10.17977/um065v2i102022p961-973

Rani Rusdiana, Siti Nur Nikmatul Zaenab, A. M. M. S. (2025). Dimensi Kognitif Dan Sosial Emosional Dalam Psikologi Perkembangan Anak ( Usia 0-7 Tahun ): Dimensi Kognitif Dan Sosial Emosional Dalam Psikologi Perkembangan Anak ( Usia 0-7 Tahun ): 3(6).

Rodiah, S., & Watini, S. (2022). Implementasi Permainan Konstruktif dengan Model Atik untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Assyifa Johar Baru. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 640–645. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.472

Siti Nur Hayati, & Putro, K. Z. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. Generasi Emas, 4(1), 52–64. https://doi.org/10.25299/jge.2021.vol4(1).6985

Sodikin, Zulfitria, Efendi, & Nurbojatmiko. (2024). Peran Bermain Media Konstruktif dalam Meningkatkan. 1422–1428.

Winanda, T., & Siti, M. (2024). Menanamkan Sikap Percaya Diri Pada Anak Melalui Permainan Wayang. Jambura Early Childhood Education Journal.

Downloads

Published

2025-10-28

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.