Main Article Content

Abstract

Sebagian masyarakat sering tidak menyadari telah menerapkan ilmu matematika dalam kehidupannya. Kecenderungannya adalah mereka memandang bahwa matematika hanyalah suatu mata pelajaran yang hanya dipelajari dan diperoleh dibangku sekolah. Padahal tidak hanya itu, matematika sering digunakan dalam berbagai aspek kehidupan, misalnya dalam mengukur, mengurutkan suatu bilangan, dan masih banyak lagi yang lainnya. Keberadaan etnomatematika kerajinan anyaman ini dapat digunakan sebagai sumber belajar dan tentu saja dapat membuat siswa ataupun masyarakat lebih memahami bagaimana budaya mereka berhubungan dengan matematika.  Some people often do not realize has been applying mathematics in their life. The tendency is they looked at that math is simply a subjects who only studied and obtained in College. But not only that, the math is often used in various aspects of life, such as in measure, sort of a number, and much more. The existence of the etnomatematika woven crafts can be used as a source of learning and of course can make students or the community better understand how their culture related to mathematics.

Article Details

Author Biography

Mega Nur Prabawati

Pendidikan Matematika FKIP Universitas Siliwangi

References

  1. Ascher&Ascher. (1997). Ethnomathematics. Dalam A.B. Powell& M. Frankenstein (Penyunting), Ethnomathematics Challenging Eurocentrism in Mathematics Education (hlm 25-50). Albany: State University of New York.
  2. Gerdes, P. (1996). Ethnomathematics and Mathematics Education. Dalam International Handbook of Mathematical Education (hlm 909-943). Dordrecht: Kluwer Academic Publiser.
  3. Karnilah, N. (2013). Study Ethnomathematics: Penanggalan Sistem Bilangan Masyarakat Adat Baduy. (Skripsi). Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.
  4. O’Daffer, Phares G. 2008. Mathematics for Elementary School Teachers. Fourth Edition. Pearson Education.
  5. Peard, R. (1996). Ethnomathematics. Dalam Review of Mathematics in Australia 1992-1995 Bill Atweh, Ed. (hlm. 41-49). Washington, D.C : ERIC Clearinghouse.
  6. Rosa, M. & Orey D. (2009). Ethnomathematics: The Cultural Aspect of Mathematics. Revista Latinoamericana de Etnomatematca, 4(2) hlm32-54.