PENGARUH KECEMASAN MATEMATIKA (MATHEMATICS ANXIETY) TERHADAP KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA SMP

Ika Wahyu Anita

Abstract


ABSTRAK                                         

Matematika yang dianggap momok bagi siswa dapat menumbuhkan kecemasan saat siswa berhadapan dengannya. Studi tentang kecemasan ini menjadi salah satu faktor penting untuk dikaji. Penelitian ini untuk mengetahui hubungan dan pengaruh antara kecemasan matematika dengan kemampuan koneksi matematis. Data diolah menggunakan metode regresi-korelasi ganda menggunakan instrumen angket kecemasan matematika yang terbagi dalam tiga kriteria kecemasan matematika, tes kemampuan koneksi matematis berbentuk soal uraian. Hasil analisis menunjukkan hubungan negatif antara kecemasan matematika dengan kemampuan koneksi matematis. Koefisien regresi menunjukkan pengaruh negatif antara kecemasan matematika dengan kemampuan koneksi matematis siswa.

Kata Kunci    : kemampuan koneksi matematis siswa, kecemasan matematika

 

 

ABSTRACT

Mathematics is considered a scourge for students to grow when students are dealing with anxiety. The study of anxiety has become one of the important factors to be studied. This study was to determine the relationship between math anxiety and influence the ability of mathematical connections. The data were processed using the method of multiple regression-correlation using math anxiety questionnaire instrument is divided into three criteria mathematics anxiety, test the ability to connect mathematical description of the form of matter. The analysis showed a negative relationship between math anxiety with mathematical connection capabilities. Regression coefficient indicates a negative influence between mathematics anxiety with mathematical connection ability students.

Keywords      :  mathematical connection ability students, math anxiety




DOI: https://doi.org/10.22460/infinity.v3i1.p125-132

Article Metrics

Abstract view : 7794 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 8802 times

Refbacks