The contribution of science learning to the formation of positive emotions in early childhood

Authors

  • Heni Nafiqoh IKIP Siliwangi
  • Ratna Dwi Nurcahyani IKIP Siliwangi
  • Suryamah Suryamah KB Lab PAUD Terpadu Tunas Siliwangi
  • Fanny Khotimah KB Lab PAUD Terpadu Tunas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/ts.v11i1.5963

Keywords:

science learning, Positive Emotions, Early Childhood

Abstract

Science learning has a very important role in early childhood development, because it can help them explore the contribution of science to the formation of positive emotions. This can be seen from the emotions of children in group A at KB Lab PAUD Terpadu Tunas Siliwangi, who have not been able to express their emotions naturally. Therefore, this study aims to develop positive emotions in children through the application of science learning. The method used in this research is descriptive qualitative, which includes direct observation and interviews. The research was conducted for eight meetings, involving eight children as subjects, consisting of four boys and four girls. Data analysis was conducted through data reduction, data presentation, and conclusion drawing. At the initial meeting, it was seen that the children began to show emotional development. However, after eight meetings, the results showed that science learning significantly increased children's curiosity, excitement and satisfaction. This contributed positively to their emotional development, creating a more supportive learning environment.

References

Ariani, L. (2019, April). Keterlibatan siswa (student engagement) di sekolah sebagai salah satu upaya peningkatan keberhasilan siswa di sekolah. In Prosiding Seminar Nasional & Call Pape, Banjarmasin (Vol. 13, pp. 103-110). https://doi.org/10.31004/cdj.v5i3.30450

Chasanah, L. M. N., & Khotimah, N. (2024). Eksploratif Sains Anak Usia Dini melalui Pembuatan Ice Cream Sederhana. Journal of Education for All, 2(2), 119-123. https://doi.org/10.61692/edufa.v2i2.121

Handayani, N. S., & Dewi, R. S. (2023). Penggunaan Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains Di TK As-Sunnah. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 169-182.https://doi.org/10.32678/assibyan.v8i2.9428

Hartati, S. (2022). Peran pendidikan berbasis alam dalam mengembangkan kecerdasan alami anak. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 6(2), 161-172. http://dx.doi.org/10.24127/att.v6i2.2381

Izzuddin, A. (2019). Sains dan Pembelajarannya pada Usia Anak Dini. BINTANG , 1 (3), 353-365. Diambil dari https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/714.

Khusniyah, F. (2024). Eksperimen Biji – Bijian Menari dalam Pembelajaran Sains untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatif Pada Anak Usia 4-5 Tahun di RA Nurul Hidayah Desa Sumberagung Kecamatan Kephbaru Kabupaten Bojonegoro (Doctoral dissertation, Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri).https://repository.unugiri.ac.id:8443/id/eprint/6717

Laila, Y., Sarumaha, M. S., & Laia., B. (2022) Bimbingan Konseling dalam meningkatkan Kemandirian belajar siswa di SMA Negeri Susua tahun pelajaran 2021/2022. Counselling for all: Jurnal bimbingan dan konseling. 2 (1), 1-12. https://doi.org/10.57094/jubikon.v2i1.367

Nisfa, N. L., & Putri, F. K. A. (2022). Pembelajaran sains inquiry pada anak usia dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 29-42. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v1i1.384

Novianti, R. (2022). Model Pembelajaran Untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan Mata Pelajaran IPA. JPB-Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 16-23.https://doi.org/10.55719/jpb.v2i2.550

Nur, N., & Nugraha, M. S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran STEAM Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Di RA Al-Manshuriyah Kota Sukabumi. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 73-93.https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.158

Prasetyo, S. (2017). Implementasi pembelajaran sains untuk anak usia dini dalam menghadapi masyarakat ekonomi asean (mea). Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 58-66.http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2016.7(1).48-57

Rahmadhar, Y., & Meilana, S. F. (2022). Pendidikan Karakter Agama Melalui Pembelajaran Sains. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1325-1333.http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i4.1259

Sa'diyah, H., Fajari, L. E. W., Aini, S., & Fajrudin, L. (2023). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Terhadap Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa di Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1). https://doi.org/10.20961/jkc.v11i1.71789

Shofia, S., & Dirgayunita, A. (2024). Studi Literatur Perkembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-6 Tahun Bercerita. Al-Athfal: jurnal pendidikan anak, 5(1), 76-93.https://doi.org/10.46773/alathfal.v5i1.979

Sugiyono, S. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D Cetakan 17. Bandung: CV Alfabeta.

Suhardja, M., & Watini, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Model Asyik Terhadap Perkembangan Kemandirian Anak Kelompok B Di RA Miftahul Jannah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1915-1926.http://dx.doi.org/10.37905/aksara.8.3.1915-1926.2022

Verdianingsih, E. (2018). HARGA DIRI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA Harga Diri dalam Pendidikan Matematika. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi , 3 (2), 7–15. Diambil dari https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/eduscope/article/view/192

Yaswinda, Y., Nilawati, E., & Hidayati, A. (2019). Pengembangan Media Video Tutorial Pembelajaran Sains Berbasis Multisensori Ekologi untuk Meningkatkan Kognitif Anak Taman Kanak-Kanak Kelompok A. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak Dan Media Informasi PAUD, 4(2), 100-109. http://orcid.org/0000-0002-5830-9209

Downloads

Published

2025-04-29

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.