Development of children's literacy learning media using canva and capCut at Qurrota A'yun Islamic Kindergarten Semarang

bahasa indonesia

Authors

  • Muthia Syahida Wibowo Universitas PGRI Semarang
  • Muniroh Munawar Universitas PGRI Semarang
  • Perdana Afif Luthfy Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.22460/ts.v11i2.6518

Keywords:

Learning Media, Multimedia, literacy

Abstract

This study aims to develop children's literacy learning media using Canva and Capcut in order to increase the effectiveness of early childhood literacy introduction at Qurrota A'yun Islamic Kindergarten in Semarang. Literacy introduction to children has so far only used flashcards or student worksheets, so it is less effective in improving children's literacy development. In the digital era, children of Generation Alpha show a high interest in interactive multimedia content such as videos and animations utilizing applications such as Canva and CapCut. Therefore, it is important to provide adequate support and resources to be utilized in early childhood learning. This study uses a Research and Development (R&D) approach based on the ADDIE development model. The results show that the Canva and CapCut-based learning media developed can attract children's interest and improve their understanding of literacy concepts. Therefore, this multimedia application can be an innovative solution for the learning process in other educational institutions

References

Anisa Aditya Larasati, P. A. (2024). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA MENDONGENG PADA ANAK

USIA DINI. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4. https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(1).16388

Desvia Ispratiwi, M. (2023). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI

CAPCUT PADA MATA KULIAH KULTUR JARINGAN. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 40-

41. https://doi.org/10.26740/jipb.v4n1.p39-45

Eko Suharyanto, C. T. (2022). CARA DESAIN POSTER PROMOSI DARI APLIKASI "CANVA" PADA

SMP PGRI 1 CIPUTAT. J . A . I : Jurnal Abdimas Indonesia, 173.

https://doi.org/10.53769/jai.v2i2.218

Elsa Vania Febriyani, R. I. (2021). Kajian Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia Dini Dan

Pengembangannya Menggunakan Media Belajar. SEMDIKJAR 4, 656.

https://doi.org/10.29407/etsbry89

F N Miftahul Janah, H. N. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di

Sekolah Dasar. 72-88. https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716

Farah Rizkita Putri, I. M. (2022). Peningkatan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini melalui Berbagai

Media Pembelajaran Improving Early Childhood Literacy Through Various Learning. Absorben

t Mind: Journal of Psychology and Child Development, 173.

https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v2i01.1563

Fetty Tri Anggraeny, H. E. (2021). Peningkatan Ketrampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU

Menggunakan Aplikasi CANVA pada Ponsel Pintar. JATTEC, 87.

https://doi.org/10.20885/jattec.vol2.iss2.art5

Fitriyani, R. A. (2024). Kajian Literatur Mengenai Penggunaan Media Pembelajaran Di SD. ELEMENTARY

JOURNAL, 254. https://doi.org/10.47178/b7mq7j61

Gunawan, A. A. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS INDUSTRI 4.0. Medan: RAJAWALIPERS

http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/11839

Intan Shabrina, N. T. (2023). Penggunaan Media Berbasis PPT Dalam Pembelajaran Untuk Anak Usia 4-5

Tahun di TK N Pembina Semarang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 2453. https://doi.org/10.35931/aq.v17i4.2306

Nila Fitria, Z. A. (2021). Kemampuan Keaksaraan melalui Media Digital "Bermain Keaksaraan" pada Anak

Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 38.

https://doi.org/10.19109/ra.v5i1.6781

Novy Dwi Mandasari, I. K. (2021). Mengukur Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini Melalui. Jurna

Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 64. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.36223

Nurhasanah, A. A. (2024). PENERAPAN MEDIA INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN

KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA DINI. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,

67. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a8642

Nurjannah, D. S. (2025). PENDAMPINGAN MELALUI DARING PENGGUNAAN APLIKASI CANVA

UNTUK MENINGKATKAN SKILL MAHASISWA PGSD UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH

MAKASSAR DALAM MEMBUAT MEDIA AJAR. Communnity Development Journal, 838. https://doi.org/10.31004/cdj.v6i1.41674

Pahenra, S. S. (2020). Optimalisasi Guru dalam Membuat Media Pembelajaran untuk Mestimulasi

Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Education and Teaching, 73. https://doi.org/10.51454/jet.v1i2.16

Priskalia Putri, M. I. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbantuan Capcut pada Pembelajaran IPS

Materi Indahnya Keragaman di Negeriku Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research,

2469-2470. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/index

Resi Rosalianisa, B. P. (2023). Analisis Kemampuan Berbahasa dan Mengenal Konsep Bilangan Anak melalui

Teknologi pada Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2002.

https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3843

Ria Andriyani, D. I. (2024). PEMANFAATAN LINGKUNGAN BELAJAR BERBASIS LINGKUNGAN

SEKITAR DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA DI PAUD. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 112. https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v8i1.12572

Santi Nurhasani, A. F. (2024). mplementasi CapCut sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat

Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 399. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i4.597

Setya Resmini, I. S. (2021). PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA

PEMBUATAN BAHAN AJAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Abdimas Siliwangi,

337. http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859

Suryana, R. R. (2022). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 51.

https://doi.org/10.17509/jpa.v6i1.48199

Tasya Nur Aulia, P. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia untuk Meningkatkan Mina

Belajar Anak Usia Dini dalam Mengenal Literasi Dasar. As-Sabiqun : Jurnal Pendidikan Islam Anak

Usia Dini, 435. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v6i3.4668

Wahyudi, M. D. (2023). Hubungan Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran terhadap Peningkatan

Hasil Belajar Peserta Didik. Journal on Education, 26. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2910

Yuyun Asnawati, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk

Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. JIE : Journal of Islamic Education , 64-72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809

Zebua, N. (2023). Potensi Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru Dan Peserta Didik.

EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN, 230-231. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.127

Downloads

Published

2025-10-28

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.