The Overview of the Condition of Student Learning Burnout Behavior in Senior High School Level

Authors

  • Nita Wulan Sari Darmuji Universitas PGRI Semarang
  • Siti Fitriana Universitas PGRI Semarang
  • Andarini Bhakti Sativi SMA Negeri 11 Semarang

DOI:

https://doi.org/10.22460/quanta.v8i2.4673

Keywords:

Learning burnout, Student, Senior High School Level

Abstract

Learning Burnout Behavior is a condition where a person mentally experiences learning saturation, resulting in students experiencing a loss of motivation to learn. This background is done by the author because of the existence of learning burnout behavior. Researchers conducted this study to determine the level of learning burnout behavior of class XI students at SMA Negeri Semarang. The research method used descriptive quantitative research with observational descriptive research conducted on class XI students with a simple random sampling technique. The results of this study indicate that students from 108 students of class XI SMA Negeri 11 Semarang are in a high position with a percentage of 55% with 59 students and a low percentage of 45% with 49%. This result shows that the students of class XI SMA Negeri 11 Semarang are in a high position

References

Damayanti, A., Suradika, A., & Asmas, T. B. (2020). Strategi mengurangi kejenuhan anak dalam Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) melalui aplikasi ICANDO pada siswa kelas I SDN Pondok Pinang 08 Pagi. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/7861

Fandi, R. S. E. (2021). Asasmen dan Intervensi Psikososial. Jogjakarta: Jejak Pustaka

Fitri, R. M., Iswantir, M., Wati, S., & Aprison, W. (2023). Kejenuhan Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Siswa Kelas X Di MAN 1 Agam Kecamatan Tanjung Raya. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(3), 83-95. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v2i3.1038

Hakim, T. (2005). Belajar Secara Efektif. Depok: Niaga Swadaya

Herawati, A. A., Afriyati, V., Habibah, S., & Pratiwi, C. (2020). Efektifitas penggunaan media pembelajaran berbasis blended learning untuk mengurangi burnout belajar pada perkuliahan bimbingan dan konseling keluarga di Prodi Bimbingan dan Konseling Universitas Bengkulu. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 3(2), 40-48. http://dx.doi.org/10.24014/egcdj.v3i2.10784

Mukhtazar. M. (2020). Prosedur Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Absolute Media

Muna, N. R. (2016). Efektifitas Teknik Selfregulation Learning Dalam Mereduksi Tingkat Kejenuhan Belajar Siswa di Sma Insan Cendekia Sekarkemuning Cirebon. Holistik, 14(2). http://dx.doi.org/10.24235/holistik.v14i2.450

Novianti, D. (2019). Upaya Peningkatan Nilai Ekonomis Pasir sebagai Bahan Bangunan yang Berwawasan Lingkungan. Surabaya: Jakad Media Publishing.

Nurmalasari, Y. (2011). Efektifitas Restrukturisasi Kognitif dalam Menangani Stres Akademik Siswa. Skripsi Jurusan PPBFIP UPI. Bandung: FIP UPI.

Nursalam. N. (2013). Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan: Pendekatan Praktis. Jakarta: SalembaMedika

Pawicara, R., & Conilie, M. (2020). Analisis pembelajaran daring terhadap kejenuhan belajar mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di tengah pandemi Covid-19. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 29-38. https://alveoli.uinkhas.ac.id/index.php/alv/article/view/7

Rahayu, F. S., Fikriyah, F., Dianasari, D., & Nishfa, R. M. (2022). Kejenuhan Belajar Daring Pada Mahasiswa Prodi PGSD Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 326-332. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.2007

Sagita, D. D., & Meilyawati, V. (2021). Tingkat Academic Burnout Mahasiswa di Masa Pandemi COVID-19. Nusantara of Research: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 8(2), 104-119. https://doi.org/10.29407/nor.v8i2.16048

Setiawan, I. (2020). Penerapan Teknik Self Regulated Learning Dalam Mereduksi Tingkat Academic Burnout Siswadi Sekolah Man 1 Watansoppeng. Skripsi. Makasar: UNM.

Soegeng, A. Y. (2017). Dasar-Dasar Penelitian. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama

Sugiyono, S. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suriansyah, A. (2011). Landasan Pendidikan. Banjarmasin: Comdes

Syah, Muhibbin. (2017). Psikologi Belajar. Depok: PT.Raja Grafindo

Syarifuddin, S., Ilyas, J. B., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan & Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Dikota Makassar”. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2).

Tania, A.T, dkk. 2021. Usaha Pemberian Layanan yang Optimal Guru BK pada Masa Pandemi Covid-19. Yogyakarta: UAD Press

Utami, P. D., & Sucipto, M. A. B. (2024). Tingkat Perilaku Burnout Study pada Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 12 Kota Tegal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 976-987. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.6168

Vitasari, I. (2016). Kejenuhan belajar ditinjau dari kesepian dan kontrol diri siswa kelas XI SMAN 9 Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(7). https://journal.student.uny.ac.id/index.php/fipbk/article/view/4062

Downloads

Published

2024-05-09

How to Cite

Darmuji, N. W. S., Fitriana, S. ., & Sativi, A. B. . (2024). The Overview of the Condition of Student Learning Burnout Behavior in Senior High School Level. Quanta : Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 8(2), 96–101. https://doi.org/10.22460/quanta.v8i2.4673