Development of children's literacy learning media using canva and capCut at Qurrota A'yun Islamic Kindergarten Semarang
bahasa indonesia
DOI:
https://doi.org/10.22460/ts.v11i2.6518Keywords:
Learning Media, Multimedia, literacyAbstract
This study aims to develop children's literacy learning media using Canva and Capcut in order to increase the effectiveness of early childhood literacy introduction at Qurrota A'yun Islamic Kindergarten in Semarang. Literacy introduction to children has so far only used flashcards or student worksheets, so it is less effective in improving children's literacy development. In the digital era, children of Generation Alpha show a high interest in interactive multimedia content such as videos and animations utilizing applications such as Canva and CapCut. Therefore, it is important to provide adequate support and resources to be utilized in early childhood learning. This study uses a Research and Development (R&D) approach based on the ADDIE development model. The results show that the Canva and CapCut-based learning media developed can attract children's interest and improve their understanding of literacy concepts. Therefore, this multimedia application can be an innovative solution for the learning process in other educational institutions
References
Anisa Aditya Larasati, P. A. (2024). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA MENDONGENG PADA ANAK
USIA DINI. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4. https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(1).16388
Desvia Ispratiwi, M. (2023). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI
CAPCUT PADA MATA KULIAH KULTUR JARINGAN. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 40-
41. https://doi.org/10.26740/jipb.v4n1.p39-45
Eko Suharyanto, C. T. (2022). CARA DESAIN POSTER PROMOSI DARI APLIKASI "CANVA" PADA
SMP PGRI 1 CIPUTAT. J . A . I : Jurnal Abdimas Indonesia, 173.
https://doi.org/10.53769/jai.v2i2.218
Elsa Vania Febriyani, R. I. (2021). Kajian Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia Dini Dan
Pengembangannya Menggunakan Media Belajar. SEMDIKJAR 4, 656.
https://doi.org/10.29407/etsbry89
F N Miftahul Janah, H. N. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di
Sekolah Dasar. 72-88. https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716
Farah Rizkita Putri, I. M. (2022). Peningkatan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini melalui Berbagai
Media Pembelajaran Improving Early Childhood Literacy Through Various Learning. Absorben
t Mind: Journal of Psychology and Child Development, 173.
https://doi.org/10.37680/absorbent_mind.v2i01.1563
Fetty Tri Anggraeny, H. E. (2021). Peningkatan Ketrampilan Kreativitas Desain Grafis Digital Siswa SMU
Menggunakan Aplikasi CANVA pada Ponsel Pintar. JATTEC, 87.
https://doi.org/10.20885/jattec.vol2.iss2.art5
Fitriyani, R. A. (2024). Kajian Literatur Mengenai Penggunaan Media Pembelajaran Di SD. ELEMENTARY
JOURNAL, 254. https://doi.org/10.47178/b7mq7j61
Gunawan, A. A. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS INDUSTRI 4.0. Medan: RAJAWALIPERS
http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/11839
Intan Shabrina, N. T. (2023). Penggunaan Media Berbasis PPT Dalam Pembelajaran Untuk Anak Usia 4-5
Tahun di TK N Pembina Semarang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 2453. https://doi.org/10.35931/aq.v17i4.2306
Nila Fitria, Z. A. (2021). Kemampuan Keaksaraan melalui Media Digital "Bermain Keaksaraan" pada Anak
Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 38.
https://doi.org/10.19109/ra.v5i1.6781
Novy Dwi Mandasari, I. K. (2021). Mengukur Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini Melalui. Jurna
Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 64. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.36223
Nurhasanah, A. A. (2024). PENERAPAN MEDIA INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN
KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA DINI. Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,
67. https://doi.org/10.36456/incrementapedia.vol6.no1.a8642
Nurjannah, D. S. (2025). PENDAMPINGAN MELALUI DARING PENGGUNAAN APLIKASI CANVA
UNTUK MENINGKATKAN SKILL MAHASISWA PGSD UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH
MAKASSAR DALAM MEMBUAT MEDIA AJAR. Communnity Development Journal, 838. https://doi.org/10.31004/cdj.v6i1.41674
Pahenra, S. S. (2020). Optimalisasi Guru dalam Membuat Media Pembelajaran untuk Mestimulasi
Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Education and Teaching, 73. https://doi.org/10.51454/jet.v1i2.16
Priskalia Putri, M. I. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbantuan Capcut pada Pembelajaran IPS
Materi Indahnya Keragaman di Negeriku Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Of Social Science Research,
2469-2470. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/index
Resi Rosalianisa, B. P. (2023). Analisis Kemampuan Berbahasa dan Mengenal Konsep Bilangan Anak melalui
Teknologi pada Era Digital. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2002.
https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3843
Ria Andriyani, D. I. (2024). PEMANFAATAN LINGKUNGAN BELAJAR BERBASIS LINGKUNGAN
SEKITAR DALAM UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA DI PAUD. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 112. https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v8i1.12572
Santi Nurhasani, A. F. (2024). mplementasi CapCut sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat
Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 399. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i4.597
Setya Resmini, I. S. (2021). PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA SEBAGAI MEDIA
PEMBUATAN BAHAN AJAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Abdimas Siliwangi,
337. http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859
Suryana, R. R. (2022). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 51.
https://doi.org/10.17509/jpa.v6i1.48199
Tasya Nur Aulia, P. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia untuk Meningkatkan Mina
Belajar Anak Usia Dini dalam Mengenal Literasi Dasar. As-Sabiqun : Jurnal Pendidikan Islam Anak
Usia Dini, 435. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v6i3.4668
Wahyudi, M. D. (2023). Hubungan Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran terhadap Peningkatan
Hasil Belajar Peserta Didik. Journal on Education, 26. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2910
Yuyun Asnawati, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk
Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. JIE : Journal of Islamic Education , 64-72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809
Zebua, N. (2023). Potensi Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Praktis Bagi Guru Dan Peserta Didik.
EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN, 230-231. https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.127
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muthia Syahida Wibowo, Muniroh Munawar, Perdana Afif Luthfy

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.





