Main Article Content

Abstract

This study aims to develop the worksheet based Learning Model Missouri Mathematics Project using Think Talk Write Strategy on cube and cuboid material, and to find out the quality of the worksheet developed in terms of validity and practicality. Subjects in this study are students of class VIII SMP N 11 Lubuklinggau in the even semester of the 2018/2019 school year. This research is a development research that refers to the 4-D development model (Define, Design, Develop, and Disseminate). Based on the analysis results, it was found that the quality of worksheets developed was based on the assessment of 3 validators, the validity aspect was in the Good category with an average score of 3.99, while the quality of worksheets from the practical aspect was in the Very Practical category with an average score of 0.903.

Keywords

Missouri Mathematics Project Student Worksheet Think Talk Write Strategy 4-D

Article Details

References

  1. Aini, E. P., Masykur, R., & Komarudin, K. (2018). Handout Matematika berbantuan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 73-79. https://doi.org/10.24042/djm.v1i1.1950
  2. Alba, F., Chotim, M., & Junaedi, I. (2014). Keefektifan model pembelajaran generatif dan missouri mathematics project terhadap kemampuan pemecahan masalah. UNNES Journal of Mathematics Education, 3(2), 107-112.
  3. Astari, T. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) berbasis Pendekatan Realistik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Kelas IV. Jurnal Pelangi, 9(2), 150-160. https://doi.org/10.22202/jp.2017.v9i2.2050
  4. Fithriyah, I., Sa'dijah, C., & Sisworo. (2016). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas IX-D SMPN 17 malang. Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I), 580-590. Surakarta: Universitas Muhammadyah Surakarta.
  5. Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of distance education, 15(1), 7-23. https://doi.org/10.1080/08923640109527071
  6. Gazali, R. Y. (2016). Pengembangan bahan ajar matematika untuk siswa smp berasarkan teori belajar ausubel. PYTHAGORAS :Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 182-192. https://doi.org/10.21831/pg.v11i2.10644
  7. Haviz, M. (2013). Research and development; penelitian di bidang kependidikan yang inovatif, produktif dan bermakna. Ta'dib, 16(1), 28-43. http://dx.doi.org/10.31958/jt.v16i1.235
  8. Ibda, F. (2015). Perkembangan kognitif : Teori jean piaget. Jurnal Intelektualita, 3(1), 27-38.
  9. Ismaimuza, D. (2011). Kemampuan berpikir kritis matematis ditinjau dari pengetahuan awal siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 11-20.
  10. Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E. E., & Hasratuddin. (2014). peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan kemandirian belajar siswa SMP melalui pembelajaran berbasis masalah. Kreano, 5(2), 157-169. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i2.3325
  11. Nasution, A. (2016). Pengembangan modul matematika berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. REKOGNISI : Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 1(1), 47-63.
  12. Nugroho, P. B., Suparni, & Nu'man, M. (2012). Efektivitas model pembelajaran missouri mathematics project (MMP) dengan metode talking stick dan penemuan terbimbing terhadap hasil belajar matematika siswa. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 681-688. Yogyakarta: Pendidikan Matematika FMIPA UNY.
  13. Pariska, I. S., Elniati, S., & Syafriandi, S. (2012). Pengembangan lembar kerja siswa matematika berbasis masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 75-80.
  14. Prabawati, M. N., Herman, T., & Turmudi, T. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Masalah dengan Strategi Heuristic untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 37-48. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.383
  15. Sandiyanti, A. (2018). Pengembangan modul bilingual bergambar berbasis quantum learning pada materi peluang. Desimal: Jurnal Matematika, 1(2), 157-164. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2280
  16. Somakim, S. (2011). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis siswa sekolah menengah pertama dengan penggunaan pendidikan matematika realistik. Majalah Ilmiah Jurusan PMIPA FKIP Unsri, 14(1), 42-48.
  17. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.
  18. Tegeh, I. J., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  19. Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.
  20. Wahyuni, R., & Efuansyah. (2018). Model pembelajaran missouri mathematics project (MMP) menggunakan strategi think talk write (TTW) terhadap kemampuan berpikir kritis dan kemampuan pemecahan masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 24-36. http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.778