MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN VIDEO ANIMASI BERBANTUAN APLIKASI CAPCUT PADA MATA PELAJARAN IPAS DI KELAS V SDN 14/1 SUNGAI BAUNG

Authors

  • Kurniawati Universitas Jambi
  • Destrinelli Universitas Jambi, Indonesia
  • Silvina Noviyanti Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22460/p2m.v12i1.5749

Keywords:

Learning activeness, animation video, CapCut Application, IPAS

Abstract

This study aims to describe the increase in student learning actvity using animated videos assisted by the CapCut application in the subject of science in class V SDN 14/1 Sungai Baung. The research method used is clasroom action research with the subjects in this study being the class teacher and students of class V SDN 14/1 Sungai baung, a total of 22 students, with 12 male students and 10 female students. Data collection techniques use observation, dokumentation, and techniques and triangulation of source validity test techniquesthat can be used to obtain comparable data. Student learning activity can be analyzed qualitatiely and quantitatively. The results of this study indicade that the application of animated videos assisted by the CapCut application can increase students learning activity in the subject of science. In cycle II, the success criteria were achieved according to what was expected by the researcher, which was obrained by 70%. Based on the results of the actions that have been taken by implementing animated videos assisted by the CapCut aplication, it can be used as an alternative in increasing students learning activity.

References

Almaghofi, F., & Sari, E. F. (2024). Pengembangan media vidio animasi untuk meningkatkan motivasi belajar pada pembelajaran IPS untuk siswa kelas V SD Negeri Tugurejo 02 kota Semarang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 5093–5107.

Aprilliana, G., & Efendi, R. (2022). Penggunaan Aplikasi CapCut Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Iklan Pada Siswa Kelas Viii Smpn 4 Jampangtengah Kabupaten Sukabumi. Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, 2(2), 48–53.

Fitriani, N. E. (2021). Pengaruh Penggunaan Video Animasi Kartun Biologi terhadap Sikap Peduli Lingkungan Siswa Kelas X IPA MAN 1 Pati Tahun Ajaran 2020/2021. 4(1), 16–20.

Irawan, T., Dahlan, T., & Fitrianisah, F. (2023). Analisis Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 212–225.

Ismi, I. N., & Ain, S. Q. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD Negeri 104 Pekanbaru. Journal of Elementary School (JOES), 4(1), 81–90.

Kemendikbudristek Nomor 032/H/KR/2024 Capaian Pembelajaran. (2024). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayan, Riset, dan Teknologi Nomor 032/H/KR/2024 (Issue 021).

Nupus, B. C., & Sari, N. N. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Karakter Tanggung Jawab Pada Muatan Ipas Peserta Didik Kelas Iv Sdn 210/Vi Merangin. 2(2), 1272–1283.

Prijanto, J. H., & Kock, F. De. (2021). Peran Guru Dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dengan Menerapkan Metode Tanya Jawab Pada Pembelajaran Online. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 11(3), 238–251.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(2), 337–347.

Purbayanti, R. L., Suherdiyanto, S., & Veriansyah, I. (2022). Upaya meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran student facilitator and explaining pada mata pelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 03 Sukadana Kabupaten Kayong Utara. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 1(1), 22–29.

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40–48.

Suartini, N. K. (2024). Prosiding Seminar Pendidikan “Inovasi Media Pembelajaran Berbasiss Kearifan Lokal.” Prosiding Seminar Pendidikan Tanggal 15 Desember 2012, 17–22.

Published

2025-05-20