PENGGUNAAN MEDIA SMART BOX SEBAGAI UPAYA MENSTIMULASI KEMAMPUAN NUMERASI ANAK USIA 5-6 TAHUN DI KOMUNITAS BELAJAR HARAPAN IBU
DOI:
https://doi.org/10.22460/p2m.v12i1.5930Keywords:
Smart box media, numeracy abilityAbstract
This study aims to determine the use of smart box media as an effort to stimulate the numeracy skills of children aged 5-6 years at KB Harapan Ibu. This study is an experimental study with a pre-experimental design in the form of one group pretest posttest design. The population in this study was group B at KB Harapan Ibu which consisted of 11 children. The sampling technique used was saturated sampling. The instrument used was an observation sheet. The data analysis technique used was a hypothesis test, namely the paired samples test. The results of this study prove that t count 66.649> 2.262 at a significant level of α = 0.05 so that Ho is rejected and Ha is accepted. This means that there is a significant influence on the use of smart box media as an effort to stimulate the numeracy skills of children aged 5-6 years at KB Harapan Ibu. Thus, smart box media can be used in the learning process in order to stimulate the numeracy skills of children aged 5-6 years at KB Harapan Ibu.
References
Ansari, U.N., & Masganti, S. (2024). Meningkatkan Kecerdasan Logis Matematis Melalui Media Smart Box pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 13(2).
Asiyah, A., Nurlaily, S., & Rijanti, A. (2024). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Media Kotak Pintar Pada Usia 5-6 Tahun Di Paud Matahari Petukangan Utara. Awladuna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(02), 27-32.
Dewi, D., Anastasia, I., & Siregar, M. (2023). Pengaruh Media Smart Box Terhadap Kemampuan Menulis Awal Anak Usia 5-6 Tahun Di KB Mandiri Desa Lubuk Raman. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(3).
Dewi, K., Sumarno., & Dwijayanti, I. (2023). Pengembangan Media Permainan Kopinsa (Kotak Pintar Bahasa) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Simbolik Anak. Jurnal Tambora, 7(1).
Harnanto, S. 2016. Alat Peraga Kotak Belajar Ajaib (Kobela) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian Dan Pembagian Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 33-42.
Maesaroh, M. Dkk. (2019). Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Taman Kanakkanak Kelompok B se-Kelurahan Lengkongsari Kota Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 3(1), 61-73.
Mariamah., Suciyati., & Hendrawan. (2021). Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(2).
Puspitasari, I., & Watini, S. (2022). Penerapan Model ATIK Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Anak Usia Dini Melalui Media Menggambar di Pos PAUD Flamboyan I. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3).
Rakhmawati, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Bercerita Melalui Media Kartu Begambar [Universitas Sultan Ageng Tirtayasa], In Bina Manfaat Ilmu: Jurnal Pendidikan.
Rohim, D. C., Rahmawati, S., & Ganestri, I. D. (2021). Konsep asesmen kompetensi minimum untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Varidika, 33(1), 54-62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993
Rosita., Roostin, E., & Jenurdin. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Usia Dini Melalui Media Smart Box: Classroom Action Research on Group A Students of Babus Salam Kindergarten, Cimeuhmal Village, Tanjungsiang District, Subang Regency, Academic Year 2023-2024. Jurnal Edukasi Generasi Emas, 2(2), 79-87.
Samsu. (2017). Metode Penelitian: Teori Dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, Serta Research & Development. In Diterbitkan Oleh: Pusat Studi Agama Dan Kemasyarakatan (Pusaka).
Siahaan, C. J. E. br, & Reza, M. (2018). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Nusantara Kasih Gresik. Jurnal UNESA, 7(3).
Sofyan, H. (2018). Perkembangan anak usia dini dan cara praktis peningkatannya. Jakarta: CV.Infomedika.
Sudarti, S. (2022). Penerapan pembelajaran literasi numerasi pada anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, 130-139. Retrieved from https://proceedings.ums.ac.id/index.php/matematika/article/view/297
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Sutopo (Ed.). Alfabeta.
Utami, W. S., Indryani., & Azmi, I. F. (2024). Pengaruh Kegiatan Fun Cooking Terhadap Kecerdasan Interpersonal Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 9 (1), 9-17. doi: https://doi.org/10.3369/jip.9.1.9-17
Utami, W.S., & Harianja, S.I (2023). Pengembangan Model Stimulasi Geometri Berbasis Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intelectual) untuk Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 10(1), 25-36. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v10i1.18879
Wardhani, dkk. (2021). Pengembangan Numerasi Anak Usia 5-6 Tahun. Kupang: Unicef For Every Child
Yuliastri, N. A., Fitriani, R., & Ilhami, B. S. (2021). Pengembangan Media Smart Box Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 8(2), 29-36.