Psychodynamics: A Representation of the Ego Counseling Framework in Mental Health Treatment
DOI:
https://doi.org/10.22460/quanta.v8i2.4696Keywords:
Psychodynamics, Framework, Ego Counseling, Mental HealthAbstract
The purpose of this study is to represent the Ego Counseling Framework (Psychodynamics) in mental health treatment. This research used a qualitative method of literature study. The literature selection process was conducted in two stages. First, screening based on title and abstract. The literature that passed the initial selection was then read in its entirety to assess its eligibility and relevance to the research topic. Data Analysis Qualitative data from the selected literature was analyzed using a qualitative metasynthesis approach. The results of the study obtained the conclusion that the role of ego counseling in mental health treatment emphasizes on understanding the ego in including (1) Understanding yourself; (2) personality improvement; (3) improvement of social relationships; (4) improvement of applicable personality; (5) improvement of career choice skills; (6) improvement of self-awareness skills. The implications of the results of this study as a source of reading knowledge in the field of guidance and counseling, namely regarding the ego counseling framework (psychodynamics) in handling mental health.References
Azam, U. (2016). Bimbingan dan konseling perkembangan di sekolah teori dan praktik. Deepublish.
Djollong, A. F., Sari, A., Junizar, J., Pramanik, N. D., Kustanti, R., & Lubis, A. A. Z. (2023). KONSEP DASAR PENDIDIKAN ANAK USIA DINI: Teori dan Panduan Komprehensif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Fakhriyani, D. V. (2019). Kesehatan mental. Pamekasan: duta media publishing, 11-13. https://www.researchgate.net/profile/Diana-Fakhriyani/publication/348819060_Kesehatan_Mental/links/60591b56458515e834643f66/Kesehatan-Mental.pdf
Fauzi, T., & Sari, S. P. (2018). Kemampuan mengendalikan emosi pada siswa dan implikasinya terhadap bimbingan dan konseling. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/prosiding/article/view/1497
Habsy, B. A. (2022). Panorama Teori-Teori Konseling Modern Dan Post Modern: Refleksi Keindahan dalam Konseling. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Hafiva, W., Yusri, F., & Aprison, W. (2020). Efektivitas Pendekatan Ego Untuk Meningkatkan Resiliensi Diri Siswa di SMAN 2 Padang Panjang. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 4(2), 223-236.
Husin, H. (2018). Id, Ego dan Superego dalam Pendidikan Islam. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 47-64.
Istiqomah, S., Nita, R. W., & Triyono, T. (2021). Rancangan Program Pelayanan Konseling pada Masa Pandemi Berbasis Konseling Ego (Studi di SMA Swasta Intensif Nurul Ikhlas Panyalaian). Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 19(3), 320-333.
Jamin, H. (2018). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19-36.
Karneli, Y. (2018). Upaya guru BK untuk mengentaskan masalah-masalah perkembangan remaja dengan pendekatan konseling analisis transaksional. ISLAMIC COUNSELING Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(1), 79-90. https://core.ac.uk/download/pdf/230671255.pdf
Khairun Khairun, D. Y., al-Hakim, I., & Rusadi, P. A. (2020). Alternatif Penanganan Bimbingan dan Konseling Bagi Pelaku Homoseksual di Kota Serang. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 4(1), 9-19.
Komarudin, T. S. (2023). Melampaui Ambisi Pribadi: Mengubah Kepemimpinan dalam Pendidikan dari Agenda yang Didorong oleh Ego. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(1), 1-11.
Lesmana, G. (2022). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (Vol. 1). UMSU press.
MADHANI, N. A. (2022). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Ego terhadap Penyesuaian Diri Anak di Panti Asuhan Aisyiyah Putri Batusangkar. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/27052
Muda, R., Koleangan, R. A., & Kalangi, J. B. (2019). Pengaruh angka harapan hidup, tingkat pendidikan dan pengeluaran perkapita terhadap pertumbuhan ekonomi di sulawesi utara pada tahun 2003-2017. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(01).
Nurhaeni, A., Marisa, D. E., & Oktiany, T. (2022). Peningkatan pengetahuan tentang gangguan kesehatan mental pada remaja. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kesehatan, 1(01).
Nursalim, M., Pertiwi, T. I., & Setiowati, D. (2022). Pelatihan Konseling Sideco (Systematis Desensitisasi Dan Ego State Counseling) Untuk Menangani Mogok Sekolah pada Siswa SMP di Kota Surabaya. DEDICATE: Journal of Community Engagement in Education, 1(01), 38-48.
Pongpalilu, F., Hamsiah, A., Raharjo, R., Sabur, F., Nurlela, L., Hakim, L., ... & Tresnawati, S. (2023). Perkembangan Pesera Didik: Teori & Konsep Perkembangan Peserta Didik Era Society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Radiani, W. A. (2019). Kesehatan mental masa kini dan penanganan gangguannya secara islami. Journal of Islamic and Law Studies, 3(1).
Rosyad, R. (2021). Pengantar Psikologi Agama dalam Konteks Terapi. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Sari, D. P. (2021). Gangguan Kepribadian Narsistik dan Implikasinya Terhadap Kesehatan Mental. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 5(1), 93-116.
Sinaga, F. S. H. S., & Winangsit, E. (2023). Terapi Musik untuk Meningkatkan Kesehatan Mental:: Tinjauan Literatur dalam Perspektif Psikodinamika. Assertive: Islamic Counseling Journal, 2(01), 1-12.
Sinaga, F. S. H. S., & Winangsit, E. (2023). Terapi Musik untuk Meningkatkan Kesehatan Mental:: Tinjauan Literatur dalam Perspektif Psikodinamika. Assertive: Islamic Counseling Journal, 2(01), 1-12.
SUPRAYOGI, B.(2018). Konseling Ego State Dalam Mereduksi Kejenuhan. https://core.ac.uk/download/pdf/160611492.pdf
Suranata, K., Lestari, L. P. S., & Rismawan, K. S. G. (2022). Model Konseling Kontemporer, Modern, dan Postmodern. PT Inovasi Pratama Internasional.
Taufik, & Putriani, L. (2023). Pendekatan Dalam Konseling. Penerbit Tahta Media. Retrieved from https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/345
Ulfiah, U. (2021). Konseling keluarga untuk meningkatkan ketahanan keluarga. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 69-86.
Utomo, P., Pahlevi, R., & Zubaidah, Z. (2021). Kesejahteraan Psikologis Anak Autis Ditinjau dari Layanan Bimbingan dan Konseling Berkebutuhan Khusus di Sekolah. Jurnal Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender dan Anak, 3(1), 25-32.
Wathoni, M. Z., & Aulia, F. (2017). Pengaruh Konseling Analisis Transaksional Dalam Mengentaskan Masalah Siswa Yang Terisolir Karena Egois. Educatio, 12(2), 73-80.
Wildan, A., & Sari, R. (2022). Metode Certainty Factor pada Sistem Pakar Identifikasi Penyakit Mental.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bakhrudin Al Habsy, Maulana Riqfi Zaein, Ahmad Fathkul Hikam, Hafidz Wahyu Fauzan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require a grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.