Utilization of ULTIF games to improve cognitive abilities of children aged 5-6 years
DOI:
https://doi.org/10.22460/ts.v11i1.5908Keywords:
ULTIF Media, Cognitive Abilities, Recognizing Numbers and Letters, lattersAbstract
It is important for educators and parents to understand children's cognitive development using a needs-based approach that will help ensure children have the opportunity to develop optimally througbstimulation. Proper stimulation can help children develop optimally.mTheopurpose ofpthis studykwas tomdetermine thembenefits of ULTIF gamesoto improvexchildren's cognitive abilities. Thekresearch methodoused was experimental research. Datapcollection using documentation, performance tests and participatory observations analyzedgusing thekt test. Thekpre-test scoreowas 2.03 andkthe post-testkscore was 2.48 so thatzthere was ankincrease inpchildren's cognitivekdevelopment to develop very well. The results of the data analysis showed thatmthe t-count value of 23 was greaterkthan thekt-table of 1.76 withka significanceklevel of 0.05 with N = 15. This proves that the working hypothesis (H) which states that there is an effect of ULTIF games onkthe cognitive abilities ofkchildren agedk5-6 years.
References
Affrida, E. N. (2018). Model pembelajaran literasi dasar dalam mengembangkan kemampuan kognitif dan bahasa di taman kanak-kanak. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 70(2), 7-10. https://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/whn/article/view/1736
Amiliya, R., & Dyah, A. D. M. (2019). “Permainan Ular Tangga bagi Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun”. Al-Abyadh, 2(2), 1-9.
https://ojs.diniyah.ac.id/index.php/Al-Abyadh/article/download/57/38
Ardiana, R. (2022). “Strategi Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak Kanak”. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1-10.
https://www.murhum.ppjpaud.org/index.php/murhum/article/view/116
Arikunto, Suharsimi. (2019). Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : PT. RINEKA CIPTA.
Atikah, Cucu. "Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini." Khazanah Pendidikan 17.1 (2023): 75-81.
https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/khazanah/article/view/15397
Filtri, H. (2018). “Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Tinjau Dari Tingkat Pendidikan Ibu Di PAUD Kasih Ibu Kecamatan Rumbai”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 169-178.
https://journal.unilak.ac.id/index.php/paud-lectura/article/view/1175
Hidayati, N., Jannah, M., & Fitri, R. (2024). “Pengaruh Permainan Sirkuit Mini Pos Fantasi Pada Motorik Kasar dan Sosial Emosional Anak”. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(2), 496-508.
https://www.aulad.org/aulad/article/view/723
Izzah, L., Adhani, D. N., & Fitroh, S. F. (2020). “Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun Di Wonorejo Glagah”. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 62-68.
Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan dan Riset Nyata. Quadrant, Yogyakarta.
Khadijah, K., & Amelia, N. (2020). “Asesmen Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun”. Al-athfaal: jurnal ilmiah pendidikan anak usia dini, 3(1), 69-82.
https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal/article/view/6508
Khaironi, M. (2017). “Pendidikan Karakter Anak Usia Dini”. Jurnal Golden Age, 1(02), 82-89.
https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/546
Kristina, M., & Sari, R. N. (2021). “Pengaruh Edukasi Stimulasi Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. Journal Of Dehasen Educational Review, 2(01), 1-5.
https://jurnal.unived.ac.id/index.php/jder/article/view/1402
Kumala, D. R., Rohmah, Z., & Hidayatulloh, M. K. Y. (2020). “Pendampingan Belajar Menggunakan Media Ular Tangga Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa SD Di Bandarkedungmulyo”. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 44-47.
http://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimaspen/article/view/1065
Marsidi, M., & Agustin, I. H. (2024). “Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Melalui Media Pembelajaran Ular Tangga di SDN Sukorejo 6”. Dedication: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 8(1), 41-48.
https://jurnal.unipar.ac.id/index.php/dedication/article/view/1703
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23-33.
https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/intersections/article/view/589
Novitasari, Y. (2018). “Analisis Permasalahan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(01), 82-90.
https://journal.unilak.ac.id/index.php/paud-lectura/article/view/2007
Nurasiah, D., Fatimah, A., & Rosidah, L. (2020). “Pengaruh Penggunaan Alat Permainan Edukatif Ular Tangga Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun”. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 105-112.
https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpppaud/article/view/10125
Prihatini, V. A., & Mursid, M. (2022). “Implementasi Permainan Ular Tangga Raksasa dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini”. Journal of Early Childhood and Character Education, 2(1), 61-82.
Rahmi, R., & Murni, I. (2023). “Pentingnya Perkembangan Kognitif Pada Anak”. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5057-5065.
http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/1297
Sabila, S., NM, K. N., Ayunda, S. S., & Khasanah, N. (2021). Pengaplikasian Pengaplikasian Game Edukasi (Ular Tangga) Untuk Meningkatkan Konsentrasi Terhadap Minat Belajar Peserta Didik: Pengaplikasian Game Edukasi (Ular Tangga) Untuk Meningkatkan Konsentrasi Terhadap Minat Belajar Peserta Didik. In Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI (Vol. 1, pp. 499-518).
http://103.142.62.229/index.php/semai/article/view/439
Stiqomah, S. Penerapan Metode Bermain Melalui Permainan Ular Tangga Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Sriwijaya Lampung Timur TP. 2017/2018 Skripsi. Diss. UIN Raden Intan Lampung, 2018.
http://repository.radenintan.ac.id/5119/
Suciati, I. (2021). “Permainan Ular Tangga Matematika Pada Materi Bilangan Pecahan”. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 1(1), 10-21.
https://etdci.org/journal/kognitif/article/view/5
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA, Bandung.
Suhendro, E. (2020). “Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19”. Golden Age: Jurnal Ilmiah tumbuh kembang anak usia dini, 5(3), 133-140.
https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/goldenage/article/view/3394
Unicef, 2020. “Analisis Perkembangan Anak Usia Dini Indonesia 2018”. Jakarta: Badan Pusat Statistik.
Veronica, N. (2018). “Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49-55.
https://journal.um-surabaya.ac.id/Pedagogi/article/view/1939
Wati, A. (2021). “Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar”. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.
https://pdfs.semanticscholar.org/68d6/35863b33308a01c04f8eac75f6063ab5788f.pdf
Wulanyani, N. M. S. (2013). “Meningkatkan Pengetahuan Kesehatan Melalui Permainan Ular Tangga”. Jurnal Psikologi, 40(2), 181-192.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elisabeth Tampubolon Yuki, Ervin Nurul Affrida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.