QR CODE Assisted Mathematics Pocket Book for Grade IV Elementary School.
DOI:
https://doi.org/10.22460/pej.v6i2.2984Abstract
This study aims to determine the level of validity and practicality of the learning media " QR Code -assisted Pocket Book " in mathematics lessons on polygons for grade IV Elementary School 1 Megang Sakti. This research is development research using the ADDIE development model. Based on the results of the assessment analysis conducted by three experts, namely: linguist, media expert, and material expert. The validators stated that the QR Code -assisted Pocket Book "in the polygon material mathematics lesson for grade IV SD Negeri 1 Megang Sakti has met the valid criteria with an average score of 0.87 with the High criteria. As for the practicality of the QR Code -assisted pocket book in mathematics lessons, the polygon material for class IV of the State Elementary School 1 Megang Sakti meets the very practical criteria with an average score of 96%, so it can be concluded that the QR Code -assisted pocket book meets the valid, practical criteria. and can be used in learning.References
Adna, S. F. :, & Mardhiyana, D. (2019). Pengemabangan Bahan Ajar Statistika Penelitian Pendidikan Berbasis Quick Responce (QR) Code Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. 07.
Ali, F. I. (2019). Pengembangan Media Buku Saku Berbasis Mind Mapping Pada Pembelajaran IPS. Kependidikan Dasar, 10, 11.
Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas (4th ed.). Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Fauzia, H. A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 7, 40.
Febriandi, R., Susanta, A., & Wasidi. (2019). Validitas LKS Matematika Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Outdoor Pada Materi Bangun Datar. Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2, 152.
Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Dan Pengembangan Research & Developmenth (1st ed.). Malang: Literasi Nusantara.
Lestari, F., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Basicedu, 05, 399.
Mulyono, D., S, A. E., & Hidayati, atika nur. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Mata Kuliah Media Pembelajaran Matematika Melalui Flipped Blassroom Berbantuan Schoology. Teknologi Pendidikan, 22, 89.
Satria, T. G. (2020). Pengembangan Etnosains Multimedia Learning Untuk Meningkatkan Kognitif Skill Siswa SD Di Kota Lubuk Linggau. Basicedu, 04, 13–21.
Sulistyani, N. H. dyah, Jamzuri, & Raharjo, D. T. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Menggunakan Media Pocket Book dan Tanpa Pocket Book Pada Materi Kinematika Gerak Melingkar kelas X. Pendidikan Fisika, 01, 167.
Sulistyowati, A. (2017). Pengembangan Buku Saku Mata Pelajaran Matematika Materi Geomtri Dan Aritmatika SD/MI Tahun Ajaran 2017/2018.
Tafonao, talizaro. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 02, 106.
Vandini, intan. (2015). Peran Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 5, 215.
Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.